Recenzija | Overwatch

Kako je smrt jednog projekta unijela život sasvim novoj igri (i žanru).

Blizzard, jedni od rijetkih živućih legendi (PC) gaminga (Microprose, Westwood, Bullfrog, Interplay, Maxis…), poznati su gejmerima diljem svijeta po legendarnim, rekli bi ne samo naslovima, već ustoličenim svjetovima. StarCraft, Warcraft, Diablo su igre koje imaju barem po dva nastavka, nekoliko ekspanzija, knjiga, stripova i općenito vrlo razrađeni i bogati lore. Odnedavno su se krenuli okušavati i u sasvim novim žanrovima, te je tako nastao Hearthstone – kartaška igra bazirana na bogatom Warcraft svijetu koja je jednostavno pomela svu konkurencija i praktički postala jedina poznata računalna kartaška igra sa preko 20 milijuna igrača. Napravili su i Heroes of the Storm, zabavnu MOBA igru baziranu na likovima iz svih dosadašnjih Blizzard svjetova. A sada nakon 17 godina svjedočimo njihovom ulasku u ne samo sasvim novi žanr (FPS), već sasvim novi game universe, odnosno IP (intellectual property).

https://www.youtube.com/watch?v=pEEpJsv84nU

Otpakiravamo Overwatch Collector’s Edition

Kako je sve započelo

Priča o nastanku Overwatcha je zapravo vrlo zanimljiva. Blizzard je godinama živio od masovnog uspjeha njihovog MMORPG dragulja – World of Warcrafta. No kako su godinama mnogi pretendenti pokušavali skinuti WoW sa trona, Blizzard nije htio spavati na lovorikama, te su već 2007. krenuli raditi nastavak koji je imao kodno ime „Project Titan“. O igri se nikada nije saznalo mnogo, čak ni danas kada znamo da je definitivno ukinuta. Kada su službeno 2014. godine oglasili da je Titan mrtav, iste su godine na iznenađenje mnogih, najavili i sasvim novi projekt – Overwatch. Tek kasnije se saznalo da je Overwatch sazdan na elementima dugogodišnjeg Titan projekta i to od dosta ljudi koji su radili na prošlom projektu, što doduše i nije čudno, budući da je vjerojatno pola Blizzarda radilo na Titanu.

Lore i priča 

Radnja igre smještena je u blisku budućnost, nekoliko godina nakon globalne krize uzrokovane pobunom AI robota pod imenom „Omnics“. UN je formirao međunarodnu skupinu (Overwatch) koja će riješiti postojeću krizu. Nakon nekoliko godina, počeli su izbijati incidentni vezani uz Overwatch grupu, te su ih ljudi umjesto kao spasitelje i mirotvorce počeli gledati sa sumnjom i strahom. Nedugo nakon toga, dogodila se eksplozija u sjedištu organizacije u kojoj su poginula prva dva imena organizacije, nakon čega je Overwatch ukinut. U samoj igri nema puno riječi o tome, već se Blizzard potrudio da nas u tjednima prije izlaska igre uputi u svijet igre, tako da smo dobili 4 prekrasna kratka animirana filma, nekolicinu stripova, a na službenim stranicama imamo i biografije svih likova.

Tehnikalije

Vizualno je igra zaista prekrasna. Tehnički savršena sa svojih 1080p u 60 fps-a na sve tri platforme. Doduše, sami grafički pristup sa svojim „crtićastim“ izgledom nije za svakog, naročito za igrače koji preferiraju realni izgled likova i okoliša. Niti autor teksta isprva nije bio sretan ovakvim pristupom, ali kroz igranje u beti i sada, nekako uđe pod kožu. Dizajn i animacija likova, oružja i mapa odrađeni su vrhunski i pokazuju kvalitetu, maštovitost i originalnost. Mape su raznolike i tematski odrađene na način da prikazuju izgled i atmosferu bazirane na imenu i lokaciji. Tako imamo mapu Hanamura koja prikazuje tipičan japanski izgled s brojnim hramovima i trešnjama u cvatu, Ilios smješten u grčku s tipičnim osunčanim, bijelim kućama, Temple of Anubis s egipatskim elementima, Hollywood, Route 66… Sve u svemu, postoji 12 mapa koje su jednako podijeljene na četiri tipa – Assault, Escort, Control i kombinacija Assault/Escort. Klasičan Assault traži da se osvoje (ili obrane) 2 strateška mjesta na mapi. Escort je poznat iz Team Fortress 2, a traži da napadači otprate teret na hover vozilu od točke A do točke B preko nekoliko waypointa, dok drugi tim pokušava zaustaviti napredak. Control je isti za oba tima, a radi se o klasičnom capture the flag modu, gdje pobjeđuje tim koji prvi osvoji obje zastave, odnosno područja u ovom slučaju. Posljednji tip je kako i ime kaže kombinacija, a traži da napadači prvo zauzmu teret te ga onda otprate do cilja.

Gameplay

Trenutno u igri postoje 4 načina igranja (trening ne računamo). Igranje protiv AI-a, Quick Play, Custom Game i Weekly Brawl. Prvo je vjerojatno jasno, igra se protiv umjetne inteligencije. Namijenjeno je da se lakše nauči izgled mape, kao i stil igranja određenog lika, a ujedno i da se odmori nakon mogućeg negativnog niza u modovima sa živim igračima. Za one željne izazova i napucavanja s pravim neprijateljem postoje ostala tri moda. Quick Play kao klasičan PvP služi da se brzo uđe u akciju s igračima sličnih statistika. Custom Game nudi razne mogućnosti, npr. onemogućavanje raznih heroja, povećanje brzine obnavljanja ultimate skilla. Posljednji se mod mijenja svaki tjedan, te pred igrače stavlja razne izmjene pravila. Umnogome podsjeća na Tavern brawl iz Hearthstonea. Uskoro dolazi i ono na čemu će Blizzard vjerojatno bazirati uspjeh na eSport natjecanjima – Competitive Play. Vidimo da nema klasičnog deathmatch – jedan protiv svih moda. Blizzard je ovu igru zamislio kao timsku igru, 6 protiv 6 igrača. Sve je orijentirano na timsku suradnju i zabavu. Mora se paziti na usklađenost, na ciljeve mape, na counter heroja na suprotnoj strani. Jedna zanimljivost koja dodatno pridonosi timskoj dinamici je mogućnost mijenjanja heroja usred meča čime dobijamo sasvim novu razinu igrivosti. 

Heroji

Što se heroja tiče, svi (njih 21) su dostupni od samog početka. Heroji su prema stilu igranja podijeljeni u 4 kategorije – Offense, Defense, Tank i Support. Imena govore praktički sve, tako da je jasno da su heroji iz prve kategorije glavni za zadavanje štete, ali ne mogu podnijeti mnogo udaraca. Defense također može raditi dobar damage, ali više služe za držanje kritičnih lokacija na mapi. Tank je klasična vreća za napucavanje i odvlačenje pažnje, dok nam zadnja kategorija pruža 3 healera i jednog lika koji ostavlja teleportere na mapi, te na taj način omogućuje palim herojima da brže dođu ponovo na bojište. Izgled i skillovi su zaista genijalno odrađeni. Svaki heroj je sasvim unikatan te će se igrači teško snaći u metežu borbe. To se najbolje vidi ako se odradi prvi trening koji igra nudi. Naime, tamo se trenira na jedinom klasičnom heroju – Soldier 66 koji ima sprint, pljucu i bacač granata. Ako direktno nakon toga odaberete drugog lika i pokušate potrčati, nećete uspjeti. Naime, svi ostali heroji imaju druge mogućnosti umjesto trčanja, pa imamo lebdenje, postavljanje turreta, zamrzavanje… Iz tog razloga je najbolje prvo probati heroje protiv AI neprijatelja, inače ćete vrlo vjerojatno biti izvor frustracija suigračima. Svaki lik ima 3 dostupna skilla, te posebni ultimate skill koji se puni s vremenom i sudjelovanjem u akciji. Vrlo često će dobro plasirani ultimate skill sasvim preokrenuti tijek radnje i smazati po 3-4 protivnika. U svakom slučaju, odabir je zaista velik, mogućnosti i stil igranja sasvim različiti te svima predlažemo da probaju čim više heroja i vide koji im najbolje odgovara. U igri je dosta pažnje posvećeno i statistici, tako da se nakon svakog meča pojavi par igrača koji su na razne načine utjecali na ishod meča, a suigrači mogu glasati koga oni smatraju MVP-em (glasati je moguće i za protivnika!). Igra vodi opširnu statistiku o svim herojima, tako da ljubitelji brojeva mogu pratiti uspjeh svojih heroja.

Obuci me polako 

Kako je u igri sve bitno dostupno od samog početka, Blizzard je sa napredovanjem u nivoima omogućio skupljanje brojnih kozmetičkih dodataka za likove, tako imamo po 54 različita dodatka za svakog lika posebno. Prevladavaju mali logo znakovi (koje možete „pljuckati“ po mapi za vrijeme igre, odnosno najčešće u prvih pola minute dok meč ne počne jer kasnije nećete stići), zatim razni emoteovi, pobjedničke poze i borbeni usklici, te na kraju skinovi za likove koji su zaista prekrasno odrađeni, a dolaze u svim bojama i oblicima. 

Ono što moramo napomenuti za shvaćanje Overwatcha su korijeni igre, te njen cilj. Ovo je timska igra izgrađena na korijenima otkazanog MMORPG projekta, sa utjecajima drugog striktno timskog žanra (MOBA), te reminiscencijom na stare FPS projekte. Mnogi igrači ulete željni klasičnog napucavanja, te se neugodno iznenade da vide da sav njihov skill iz drugih igara ovdje ne dolazi do izražaja (barem ne koliko bi htjeli), jer u velikoj većini slučajeva ne mogu igrati 1 protiv 6. Ako tim ne zna što radi, ne zna kako igrati svojeg heroja, ne zna layout mape i najbitnije – nije komplementarno složen (dobar tim mora imati heroje iz sve 4 kategorije), skoro pa sigurno slijedi poraz. Naravno, osim ako je i drugi tim sličan.

Detalji koji život znače

Trud koji je Blizzard uložio u ovu igru je enorman i vidljiv na apsolutno svakom segmentu igre i oko igre. Ovako gladak launch neke igre nismo vidjeli već jako dugo. Igra je izašla na sve tri platforme istovremeno diljem svijeta, a bez ikakvih problema. Sve radi savršeno na svim platformama. Vrti se na spomenutih 60 fps-a na obje konzole, što je za ovakav tip igre izuzetno korisno. Teško je ocijeniti apsolutnu kvalitetu balansiranosti heroja budući da ih je mnogo, ali nismo naletjeli na ni jedan broken slučaj. Da, ima heroja koji se najčešće igraju jer su slični klasičnim likovima, dok neki zahtijevaju malo učenja i finese. Ali upravo to smatramo i dodatnim plusom. Mape i likovi su prekrasno nacrtani i animirani. Sve odiše posebnom atmosferom i osobnošću. Kontrole su odlične kako za PC varijantu, tako i za konzole (testirali smo na PS4), iako se sve kontrole mogu i prilagoditi. Ne samo općenito, već i za svakog heroja ponaosob. U svakom slučaju, sve je maksimalno ispolirano. Čak i jednostavna stvar poput otvaranja spomenutog loot boxa za kozmetičke dodatke je prekrasno odrađena. Odlična animacija koja nam još nijednom nije dosadila, te ju je zaista užitak gledati.

Igra obiluje i mnoštvom easter eggova. Dotiču se naravno samih Blizzardovih igara, pa tako na mapama imamo računala gdje se vrti Hearthstone, pinate u obliku Diabla, lubanja hydraliska iz StarCrafta, poznatog Murloca koji ako ga se gađa nekoliko puta pusti poznati Mrrrrrgggl zvuk. Osim referenci na svijet Blizzarda, ima jako puno filmskih one linera, pogodite na koje se filmove odnose – „Smells like victory“, „If it lives, I can kill it“, „You have to let it go“, „Don’t get me angry“, „I’m giving it all I’ve got“, „I’ll break you“, „I’m not good, not bad, and I sure as hell ain’t ugly“. Imamo i asocijacije na pjesme – „Fly like an Egyptian“, „I’m back in black“. Marketinški trud je vidljiv na onim animiranim filmićima i na genijalnim divovskim figurama u LA-u, Parizu i Busanu.

Rezime

Na kraju bismo se trebali kratko zadržati na pozitivnim i negativnim stvarima. Pozitivno je skoro sve kao što ste vidjeli, ali da probamo rezimirati ono najbitnije. Igra je izuzetno lijepa i ispolirana, ali najbitnije – zabavna. Pristupačna je – mečevi traju kratko i za sada nema skoro pa nikakvog čekanja u redu. Nisu pretjerivali s mogućnostima, samo 3 skilla po liku, ali zato ima pregršt apsolutno različitih heroja. Dostupnost – svi heroji i mape su dostupni od početka, bez potrebe za beskonačnim grindanjem kako bi se nešto otključalo. Jedino što se sa igranjem otključava je ono što mnoge igrače i veseli – kozmetika. Nažalost, upravo to je mnogim ljudima kamen spoticanja i najveći minus. Ponajviše zbog svojih MOBA korijena, gdje su sve igre besplatne, mnogi su očekivali da i ovo bude besplatno. Da se dobije par heroja, a ostali da se otključavaju ili igranjem ili za novac. Mislimo da je ovo stvar ukusa, ali oba tabora imaju temelje. Postoje igrači koji su u tim besplatnim igrama potrošili i po deset puta više no što se plaća „obična“ AAA igra. Autor (teksta) igra i Heroes of the Storm gdje nakon godinu dana i preko 1500 odigranih partija ima otključanih tek pola dostupnih heroja. Ono što je bitno je da Blizzard (za sada barem) tvrdi da se igra plaća samo jednom, a sve nove mape i heroji koji će doći, biti će besplatni. Druga negativna stvar opet proizlazi iz same prirode igre – a to je timska suradnja. Solo igračima će ovo najčešće biti vrlo teško, naročito ako nalete na jedan kvalitetan tim koji surađuje. Tako da bi se ovo trebalo imati na umu prije kupnje. No to ne znači da je igra loša, samo nije za svakoga.

Ukratko, imamo jedan veliki hit, to je sigurno. Koliko će trajati, s obzirom da se igrači danas brže zasite zbog ogromne ponude igara, to nam preostaje vidjeti, ali ne sumnjamo da će se Blizzard oko ovog naslova definitivno truditi u godinama koje nadolaze. Sa ovim naslovom Blizzard je učinio pravi podvig i napravio online igru koja je savršeno ispolirana, zabavna i zarazna te je imala jedan od “najglađih” izlazaka ikad, što još dodatno dobiva na težini ako se uzme u obzir da im je ovo prvi FPS.