Recenzija | Ara: History Untold

U posljednje vrijeme djeluje kao da se era 4X igara zahuktava. Nedavno je najavljen novi Civilization naslov koji izlazi već 11. veljače iduće godine, a prošli tjedan izašao je i ovaj visoko profilni naslov – Ara: History Untold.

Ali ako ćemo iskreno, ovaj žanr nije nikada ni umro. Ne uživa popularnost kao pucačine ili soulslike igre, ali svake godine dobijemo bar neki naslov. Ove godine smo imali Milleniu, prošle Age of Wonders 4, a nedugo prije toga i Master of Magic, Dune: Spice Wars, Galactic Civilizations IV i možda najpoznatiji – Humankind.

Uvodni ekran. Igra ima i multiplayer mogućnost.

Ako se pitate što su 4X igre, radi se o kratici koja označava strateške igre bazirane na ova 4 elementa – eXplore, eXpand, eXploit i eXterminate. Vjerojatno najpoznatiji primjer je već spomenuti Civilization serijal kojeg mnogi znaju pod krilaticom „One more turn“, jer mnogima pruža besane noći upravo pod tom lažnom izlikom koju sami sebi govore.

Imate velik izbor vladara i nacija već na početku.

Aru je razvila ekipa iz Oxide games te se na prvu čine kao svježi tim, s obzirom da u portfelju imaju samo jedan naslov prije ovog – Ashes of Singularity. No, Oxide predvodi osnivač poznatog Stardocka te nekolicina ljudi iz Firaxisa, tima koji je poznat po Civilization serijalu. Primijetiti ćete da sam već par puta spomenuo Civilization, a neupitno ću ga kroz ovu recenziju spomenuti još nekoliko puta te raditi paralele s njim, jer se radi o naslovu koji je mnogima sinonim za ovakav tip igara.

Kako izgleda kreiranje novog naselja.

Slični i poznati elementi

Ara je igra na poteze, s ciljem razvoje svoje civilizacije od ranih početaka. Igru počinjete s jednim naseljem smještenim u kameno doba. Na početku imate i jednog Izviđača te krećete paralelno s nekoliko elemenata. Istražujete mapu i teren, upoznajete druge civilizacije i plemena, kreirate nova i razvijate postojeća naselja te ulažete u razvoj znanosti, trgovine, religije, kulture i ostalih temelja jedne civilizacije.

Svi elementi koji doprinose pobjedi.

Igra ima dosta mehanika koji će igračima ovog žanra biti poznati, iako se skoro svaki element ovdje, ako ništa, barem zove drugačije, ali najčešće i funkcionira na malo dorađen način. Npr. kako se u igri razvijate, ponekad će vam se pojaviti Paragon ljudi. Poznate ličnosti koje možete koristiti za različite radnje, kao savjetnike, generale ili možda umjetnike koji izrađuju svoja remekdjela.

Paragoni mogu biti postavljeni na različite dužnosti.

Sučelje je također donekle slično, s brojnim poznatim elementima. Svaki bitniji sistem ima svoj mali lako dostupan gumbić, potez se završava u donjem desnom uglu, a u gornjem lijevom pratite sve bitne resurse za igru.

Još jedna sličnost koja će igračima Civilizationa biti poznata je enciklopedija svih sadržaja u igri. Ono što se tamo zove Civilopedia, ovdje ima simpatičan naziv – Encarta.

Encarta – prava pravcata enciklopedija sa svim živim elementima igre.

Razlike koje oblikuju identitet

Koliko god bila slična Civilizationu, Ara ima zaista dosta zanimljivih izmjena, a koristi i elemente iz drugih naslova, za koje vjerujem da će mnogima pasati.

Odmah ću spomenuti daleko najbitniju razliku, a to je micro management. Naime, Ara u razvoj grada uvodi nove slojeve strategije. Većina zgrada ima mogućnost proizvodnje nekih predmeta, ovisno o tipu zgrade. Kako se razvijate i istražujete nova dostignuća, otvaraju se sve finije nadogradnje i detaljniji proizvodi. Tako da od npr. osnovnih proizvoda kao što su košare, rala, dragulji, kasnije možete proizvoditi puno veći broj, recimo čak i pivo. Ta količina raznih resursa i proizvoda utječe i na trgovinu s drugim civilizacijama koja ovdje nudi ogroman izbor materijala za trgovinu.

Prikaz kompleksnosti naselja, čak i ranoj fazi.

Znači, postoje osnovni resursi poput hrane, drva, metala i novaca. Osim njih te zgrada koje podižu količinu generiranja tih resursa po potezu, postoje druge zgrade koje omogućavaju craftanje, odnosno proizvodnju ranije spomenutih dobara. Njih možete uložiti u trgovinu, možete ih koristiti kao bonus za bržu izgradnju stvari u drugim zgradama ili ih možete koristiti za privremeni, kratkotrajni bonus u gradu. Na to dodajte i specijaliste koji se pojavljuju u gradu, a koje, ovisno o tipu zgrade gdje ih stacionirate, možete iskoristiti kao dodatni bonus na proizvodnju u samoj zgradi ili u cijelom gradu.

Gradovi su živi. Po ulicama hoda stanovništvo i sve dobiva novu dimenziju.

Druga velika razlika, koja je u jednu ruku vezana s prethodnom, je razlika u funkcioniranju polja oko grada. Kao prvo, kako grad raste i pripaja nova okolna polja, navikli smo imati jedno polje te ga koristiti za jednu zgradu ili npr. svjetsko čudo. Ovdje se polja podosta razlikuju. Naime, nekad se polje sastoji od 2, 3 pa i više dodatnih polja. A u svako od njih možete izgraditi neki objekt. Tako da otvaranje pregleda samog grada izgleda fantastično. Gradovi u Ari izgledaju kao prava naselja, ogromna, razvijena i živa, čemu doprinose i ljudi koje možete vidjeti kako šeću po različitim lokacijama, možda bolje reći kvartovima, grada.

Prikaz okolnih polja i njihovih podpolja gdje se ujedno vide i prirodniji oblici.

I tu dolazimo do treće velike razlike, koja ovu prethodnu razliku čini mogućom. Mapa nije ograničena ni na četverokute ni na heksagone, već su polja svakakva. Neka su skroz malena, neka velika, okrugla, dugoljasta, raznih oblika. Automatski ni kretanje nije ograničeno u samo 4 ili 6 smjerova. Mapa djeluje organskije i prirodnije sa svojim slobodnim rasporedom i isto takvim kretanjem.

Osim tih razlika, različita je i borba te se ona sada spušta na vizualni pregled napada, koje možda donekle podsjećaju i na total war bitke. Ova promjena također doprinosi većoj imerziji, jer vidite baš bataljon vojnika koji se bore, za razliku od onih jednostavnih borbi u Civilizationu.

E sad, čine li vam se ove razlike dobrima ili lošima, ovisi o vašim preferencijama, ali osobno mogu garantirati da ova igra na mene ima jednak efekt kao i Civ serijal, a to je onaj „one more turn“. Koliko god se na trenutke čini kompleksnom, zaista je zarazna i konstantno vuče na još.

Ostali bitniji elementi

Ono što će vam se vrlo vjerojatno, da ne kažem sigurno, događati je da ćete igru počinjati nekoliko puta prije nego savladate sve nove i različite elemente. Naime, iako se možete razvijati kroz osam različitih polja (religije, trgovina, znanost, kultura…), pobjedu u igri donosi element koji se zove napredak (progress). Praktički sve što radite i postižete pridonosi inkrementalno rastu vašeg napretka. Ali ako ne savladate sve te mehanizme i mikro menadžment, AI će vas prestići vrlo brzo.

Ovako nešto bi vas moglo očekivati često dok ne ovladate igrinim mehanikama.

Igra je tu vrlo dobra prema vama pa vas na vrijeme upozori da zaostajete, jer u idući ciklus igre mogu ići samo top 3 igrača s napretkom, tako da možete na vrijeme odustati i probati iznova. A možete, naravno, i biti tvrdoglavi pa to shvatiti kao izazov i probati preokrenuti stvari u kratkom roku. Fun stuff!

Na kraju moram spomenuti da Ara ima i zaista dobar i detaljan tutorial koji pojašnjava sve elemente u ovoj bogatoj i kompleksnoj igri. Trebat će vam. A ono što tutorial čini dobrim su odlični, dinamični savjeti. Naime, u svakom savjetu imate barem jedan element na koji možete preći mišem da vam ga dodatno pojasni, nakon čega se otvara novi prozor, u kojem možete odabrati sasvim novi element i tako praktički unedogled. Sve dok je onaj prvi još prikazan.

Prikaz pomoćnih prozorčića koji se mogu otvarati unedogled. Vrlo zgodno.

Od stvari koje se još moraju spomenuti, naročito u ovakvoj igri, je npr. glazba, koja je odlična. Možda nije baš na razini onoga što imamo u posljednjih par Civilization naslova, ali je i dalje jako dobra, atmosferična i opuštajuća. Baš odgovara ovakvom tipu igre.

Drugo su bugovi i izvedba igre. Bugova nema puno, a igra mi se nije srušila ni jednom. Morat će se malo polirati, jer ponekad nedostaju nazivi nekih elemenata te se vidi samo generički naziv. Što se performansi tiče, imam baš minimalnu konfiguraciju (i5 4460 i GTX 970) te se već u sredini igra vidno uspori, ali i dalje radi dovoljno dobro za ugodno igranje. Ima i jedan bug gdje me igra prije svakog pokretanja upozorava da moram staviti nove drivere za grafičku iako su stavljeni najnoviji, ali se poruka može ignorirati.

Ovdje se vidi naziv koji djeluje kao placeholder.

Ono što mislim da će se najviše morati doraditi je AI. Naime, iako u globalu AI može vrlo brzo pobjeći u napretku, odluke su im, ako ne nelogične i glupave, onda barem podosta nekonzistentne. Prelako mijenjaju mišljenja i stavove s čim se, između ostalog, ubija i imerzija.

Zaključak

Neovisno o par lošijih elemenata, ova Ara: History Untold je izuzetno duboka i kompleksna igra, a u isto vrijeme zarazna i zabavna. Kad se nakon nekoliko patcheva riješe sitni nedostatci i AI, bit će čista devetka. Ljubitelji strategija na poteze se itekako imaju čemu veseliti. Za koji mjesec dolazi i novi naslov u Civilization serijalu, a do tada će u ovoj igri zasigurno uživati. Možda i nakon toga, je Ara definitivno nije samo kopija, već je pravi, punokrvni pretendent na tron.

Ara; History Untold recenzija

85

Ara: History Untold je nova grandiozna strategija na poteze koja će oduševiti mnoge fanove.

Kako ocjenjujemo?