Recenzija | Death Stranding Director’s Cut

Ne mogu započeti ovu recenziju, a da ne navedem izjavu našeg voljenog Kojime vezanu uz Director’s Cut. Svi znamo da Hideu pojam Director’s Cut nije „sjeo”, međutim, je li to doista tako? U ovoj ću recenziji navesti sva poboljšanja i novine u ovoj igri te kako ona zaista izgleda na konzoli nove generacije.

Director’s Cut za određeni film je dodatna verzija toga filma na onu skraćenu koja je izdana zato što režiser nije imao pravo uređivanja te verzije ili zbog vremena trajanja filma koje je trebalo biti skraćeno. Director’s Cut za igru je dodatak prvobitnoj iteraciji igre, a ne ono što je izrezano.

Hideo Kojima

Death Stranding je 2019. izašao kao PlayStation 4 ekskluziva. Je li igra za vas najbolje ćete saznati kroz recenziju koju smo tada izdali, a u nastavku se fokusiramo više na next-gen unaprjeđenja i novi sadžaj.

Koja su nam to next-gen poboljšanja?

Vizuali

Krenimo od onog najvažnijeg. Death Stranding je open-world igra koja „diše” drugačije od ostatka igara svoga žanra. Upravo zbog načina na koji je koncipirana, bitno je da su vizuali i više nego bolji. Sada, napokon, mogu reći da sam ljubomoran na PC igrače jer znam što su oni grafički doživljavali proteklih godinu dana igrajući igru na PC-u. Igra na PlayStationu 5 izgleda zapanjujuće i ako mogu reći – nevjerojatno za jednu igru prošle generacije. Uz sve ovogodišnje PlayStation 5 ekskluzive, Kojimin remaster me još jednom uspio oduševiti.

Igra je nešto najljepše što sam zaigrao ove godine

Možete birati između dvije opcije: performans opcije koja nam nudi 4K sliku s podržanim HDR-om u 60 FPS-a ili način vjernosti slike koji je također u 4K s podržanim HDR-om. Oba načina nam zaista donose jasnu grafiku i poboljšanu teksturu objekata, posebice trave, kamenja i vremenskih prilika.

3D Zvuk

Director’s Cut ove igre nije mogao doći u bolje vrijeme. I prije je 3D zvuk bio izražen, ali za to ste morali imati odgovarajuće slušalice. Prošli tjedan smo dobili novu zakrpu za PS5 te sada 3D zvuk možete uključiti i na svojem TV-u.

Brzo učitavanje

Ovisno o vrsti sadržaja, brzo učitavanje može varirati između 3-5 sekundi. Ako se radi o nekoj kompleksnijoj regiji s detaljnijim pejzažom, tada je učitavanje igre oko 5 sekundi. Brzo putovanje je uglavnom 3 sekunde.

Trofeji i aktivnosti

Death Stranding je kompletno iskoristio sve next-gen mogućnosti PlayStationa 5, od aktivnosti do praćenja trofeja i broja izvođenja. Igra je duga, a sama priča traje oko 40 sati. Sada za svako poglavlje možemo vidjeti postotak napretka u samom poglavlju, ali i postotak napretka za određeni trofej.

Sada možete vidjeti postotak poglavlja, kao i postotak određenog trofeja

Čaroban štapić zvan DualSense

Sve prethodno je bila jedna uvertira u glavnu temu i jednostavno rečeno – najveće poboljšanje u cijeloj igri. Kako odmiče godina od kupnje PlayStationa 5, sve više shvaćam jednu konkretnu stvar. Svi mi kupovali smo konzolu, a ne kontroler. Svi smo gledali performanse konzole, ali ne i DualSensea. Ne, nije me uvjerio niti Returnal gdje smo osjetili kišu na kontroleru, a niti Deathloop sa svojim nevjerojatnim haptičkim podražajima. Uvjerila me Kojimina genijalnost korištenja tehnologije i svih mogućnosti koje mu je Sony ponudio na pladnju. U što su me uvjerili, pitate se? Da je DualSense najveće next-gen čudo, veće i od same konzole.

Najimpresivnija stvar je osjećati snijeg na vašem DualSenseu

Kada sam počeo igrati prvih sat vremena, ostao sam začuđen. Nisam shvaćao zašto nema haptičkog podražaja, gdje je i zašto fali. Što je onda Director’s Cut? Kako je vrijeme prolazilo shvatio sam da je njegova lokacija sasvim na nenadanom mjestu – bočno na kontroleru. Ispunio je sva moja očekivanja za ovakvu igru, a bogme sam ih imao. Osjetit ćete svaki Samov korak, štoviše osjetit ćete po čemu hodate. Hodate li po kiši i blatu, osjetit ćete kako lagano propadate s nogama, iako ste vi doma i sjedite na kauču. Hodate li po snijegu, osjetit ćete svu moć snijega kako se mrvi pod vašim nogama, težak hod i muku koju ima Sam penjući se po brdima. Hodate li po asfaltu, osjećat ćete tup i tvrd korak.

U povremenim situacijama kada je kiša zaista jaka, osjećat ćete i kišu na vašem kontroleru, a isto tako ponekad ćete osjetiti vjetar. Tu ipak smanjite očekivanja, jer sam primijetio da ovakve situacije nisu česte. Za sve ljubitelje vožnje, također vas mogu obradovati da osjećate potpunu kontrolu nad vašim motorom ili drugim prijevoznim sredstvom. Što se oružja tiče, većina ima svoj haptički podražaj. Tako primjerice bola gun za neutraliziranje protivnika zahtijeva od vas da ju nategnete i držite određeno vrijeme, a osjetit ćete silu napinjanja na kontroleru. Za kraj, bilo koja puška u boss borbi ima prisutnost haptičkog podražaja prilikom pritiska na gumb R2. Da zaokružim i završim ovaj poduži odlomak – bilo da volite voziti, trčati ili pucati, igra je našla tehnologiju da zadovolji svaki tip igrača.

Prethodno sam igrao Death Stranding, mogu li nastaviti tamo gdje sam stao?

Director’s Cut omogućava prijenos PS4 savea na PS5. Da biste to napravili igru morate ili instalirati na vašu PS4 konzolu, ili instalirati na PS5 (uvjet je da ste prethodno na PS5 prenijeli sve važne podatke). Na PS4 verziji igre pritisnite na opcije, zatim na System, te ćete nakon toga imati Export Save Data mogućnost. Kada to odaberete, igra će vas obavijestiti što se prenosi, a što ne i započeti prijenos u cloud. Zatim pokrenite Director’s Cut na PS5 te ćete odmah na glavnom meniju vidjeti opciju Load Game (PlayStation 4 to PlayStation 5). Podaci će se prenijeti te možete isprobavati nove stvari u igri o kojima ćemo govoriti u nastavku recenzije.

Što je novo u smislu gameplaya i aktivnosti?

Planiranje rute nikada nije bilo lakše

Najveći dodatak, koji ćete odmah primijetiti, je linija koja se proteže između vas i vaše krajnje rute. To je nešto što je najviše falilo ovakvoj igri. Imamo generalni prikaz vremena pa tako gledajući na mapu planirate vašu rutu s obzirom na vrijeme kakvo vas očekuje. S ovom linijom je to lakše nego ikada. Ona je konstantna, ne ometa igrača i možete ju pratiti bez problema. Štoviše, možete kombinirati kompletnu rutu s više linija i tako na idealan način doći do cilja, bez BT-a i kiše koja vam nagriza pakete.

Linija vas ne smeta, zapravo vam olakšava putovanje do vaše destinacije.

Vježbom do savršenstva

Već nakon drugog poglavlja dobivamo novi dio igre – streljanu! U meniju za zaprimanja pošiljke, na dnu imate opciju da odete u svoju sobu za odmor ili na streljanu. Streljana vam nudi niz aktivnosti, od isprobavanja novih oružja, poput Maser puške na teroristima u igri (Mulama), pa sve do borbe protiv BT-a. Sve je napravljeno tako da možete uživati solo, ali i online. Možete odabrati bilo koju vježbu i pokušati na njoj postaviti najbolje vrijeme.

U streljani ćete pronaći razne varijante vježbi, od upotrebe oružja, povratka paketa, pa sve do borbe s BT-ima.

Platforme za skakanje

Svi igrači koji su već igrali Death Stranding, znaju kako od trećeg pa do petog poglavlja, glavna zona kretanja zna biti frustrirajuća. Probleme su većinom činile velike jame u koje propadate, a zatim iz njih pola sata tražite izlaz. To više nije slučaj! Očito su iz Kojima Productionsa dobili previše pritužbi pa sada imamo dva nova dodatka. Prvi su platforme za skakanje. Naravno, kao i svaki objekt u igri, traži određene materijale za izgradnju. Jednom složena, platforma će vam omogućiti skok preko velikih jama ili još bolje – dubokih rijeka.

Moj motorček i ja donosimo materijale za izgradnju skakaonice.

Moderni mostovi

Ako ipak niste iskoristili prethodno navedenu skakaonicu te ste pali u jamu, ne morate više lutati okolo. Novi kiralni mostovi omogućuju da se bez problema popnete na povišena mjesta, pogotovo kada se počnete pentrati po planinama. Isto tako imaju svoje prednosti, ali i mane. Tako su građeni da vas neprijatelji, teroristi – ne mogu pratiti. Međutim, ako pada kiša ili snijeg, mostovi će nestati.

Primjer kiralnog mosta iz jame na povišenu površinu.

Lansiranje paketa

Eh… Što bi naši poštari dali za ovakav uređaj. Moram priznati da je ovo čisto zadovoljstvo koje donosi nekoliko korisnih stvari odjednom. Ako ste opteretili Sama s previše paketa, bez problema možete kreirati katapult i prebaciti pakete na željenu destinaciju. Još je veća prednost kod izgradnje velikih struktura. Želite li izgraditi most ili pridonijeti izgradnji sigurnosne kuće bez da trčkarate naokolo? Vrlo lako možete preuzeti materijale iz objekata te ih zatim katapultirati do mjesta gradnje.

Dostava nikad nije bila brža! Bacio sam mu točno ispred kuće, ali je i dalje bio lijen sam pokupiti!

Samo Kojima to može izvesti

Nije neko poboljšanje, ali red je za sasvim novi dodatak igri kojeg vam toplo preporučam da isprobate. Ponekad u trenucima tišine i odmora u sigurnosnoj kući poželite skočiti pod tuš, no tuš kabina baš tada bude zauzeta. Unatoč tome, isprobajte ju za uzbudljivo iznenađenje!

Hideo nam je pripremio brojna iznenađenja.

Vozimo se vozimo

Novost za Director’s Cut je utrkivanje. Doduše, zaista ga je teško pronaći pa ću vam probati pomoći. U jednom trenutku tijekom trećem poglavlja, posjetit ćete Timefall farmu. Kada ju priključite mreži, ubrzo nakon stiže email o utrkama iza same farme. Kada želite pronaći utrke, morate ići iza farme prema oceanu. Naravno, trebat će vam materijal za izgradnju staze, ali jednom kada ju izgradite, moći ćete se utrkivati. Igra nam nudi 12 staza, mada su to sve iste staze uz male varijacije. Nužno je navesti da su to i dalje ista vozila s istim svojstvima, tako da utrka nije toliko uzbudljiva. Spora je, a kretanja vozila su neprirodna i čudna, a iskustvo ne poboljšava ni 5 novih pjesama. Isto kao i kod streljane, možete igrati solo ili online protiv drugih igrača, ali samo da postavite najbolje vrijeme.

Utrke na prvu ruku izgledaju fantastično, međutim vozila nisu spremna niti kreirana za vožnje po ovakvim stazama.

Ružičasti BB i uređivanja ruksaka

BB-u od sada možete mijenjati boje! Za razliku od postavljene žute boje, on sada, ako želite, može biti i ružičast. Tu je i dodatno uređivanje ruksaka gdje možete dodati baterije za vaš kostur, rezervna mjesta za bombe, privjeske, ali i novi dodatak koji vam omogućava da skočite s velikih visina i ublažite skok – nešto poput jetpacka.

Uredite BB-a prema vlastitim preferencijama.

Moj prijatelj – robot

Buddy Bot je sasvim novi i slatki dodatak igri. On je prije svega ograničen vašom vezom s područjima. Ako nema kiralne veze, Buddy Bot ne može funkcionirati. On je zaista veliki pomagač jer može prenijeti jako puno težine. Naravno, možete čak i skočiti na njega i on će vas nositi prema vašoj destinaciji dok vi uživate u pogledu ili nekoj dobroj seriji.

Skočite na Buddy Bota i uživajte u pogledu dok jurite prema destinaciji.

Neograničene boss borbe

Dugo smo čekali na ovu mogućnost, a sada možete bez problema ponovo zaigrati sve boss borbe protiv moćnih BT-a, ali i ponovo se vratiti u ratna područja gdje se borite za opstanak vas i vašeg BB-a.

Želite li ponoviti boss bitke, to sada možete iz svoje sigurnosne sobe

Novo područje

U igri imamo sasvim novo područje pod nazivom Ruined Factory. Područje je prvi puta prikazano na premijeri Director’s Cuta, međutim ovo nije DLC kao što je slučaj kod Ghost of Tsushime. U trenutku kada vas igra obavijesti da možete kreirati Maser gun, bit će vam dostupna i ova misija. Morat ćete pronaći paket koristeći novo oružje.

Opravdava li Director’s Cut cijenu novim sadržajem?

Prije svega, neopisivo mi je drago što su sve nove dodatke ipak vezali na priču, izvršavanje određenih misija i generalni napredak u igri. Neke mehanizme možete isprobati tek kasno u igri, a to zaista omogućava novim igračima da igru iskuse kako je ona zamišljena. Mogli su jednostavno reći: „Ovo je novo. Tu vam je.”

Za staru ekipu koja se vraća pomoću prijenosa prethodnog napretka, moći ćete isprobati nove sadržaje bez problema. Međutim, ipak ćete za neki sadržaj morati odigrati poneku side misiju, kako biste isti otključali. DualSense se manifestira gotovo kao desna ruka i gura Death Stranding svojom tehnologijom, a grafički konkurira najboljim PS5 ekskluzivama ove godine.

Cijena nadogradnje PS4 verzije na PS5 iznosi 70 kuna. Usporedno s prethodnim Director’s Cutom Ghost of Tsushime, cijena je manja, ali Death Stranding nema ekspanziju takvog tipa. Isplati li se platiti nadogradnju? Ako pitate mene, koji sam volio prethodnu igru, onda definitivno da.

Ako ste novi igrač i razmišljate o kupnji čitave igre, onda preporučam pročitati PS4 recenziju igre kolege Hrvoja. Ako vam se svidi ono što čitate i otvoreni ste prema inovacijama koje odstupaju od ustaljenih gameplay mehanika, onda očekujte 40+ sati odlične zabave.

Konačni dojmovi i ocjena

Iako sam se zaista trudio pronaći neku negativnu stranu ovog Director’s Cuta, moram reći da nisam uspio. Igra je prije svega specifičnog žanra te je stvar vrlo jednostavna. Ili vam se sviđa, ili ne! Ovo definitivno nije igra za svakoga. U moru novih ideja, Death Stranding i dalje ostaje igra za sebe. Inovativna i jedinstvena. Mogao sam si pojednostavniti ovu recenziju, ubaciti save gdje imam platinu, te samo probati nove stvari. Odlučio sam igru ponovo zaigrati od početka i to je nešto najbolje što sam odlučio. Osjećao sam da je igra drugačija zbog nove tehnologije, a da ne govorim o grafici. Po prvi puta kada dolazite u vaš objekt s pošiljkom, a pjesma zaigra u pozadini – znat ćete koliko je sati.

DualSense u ovoj igri me toliko oduševio da jedva čekam čuti vaša mišljenja kada zaigrate. Svaki segment igre je popravljen, od upravljanja vozilima, do održavanja balansa. Sve je naprosto bolje. Novi elementi i mehanike dodaju svježinu sadržaju i priči, a dostaviti pakete nikada nije bilo lakše. Što bi rekao Kojima: „Igra je tako napravljena da ju i moja tajnica može završiti.”

Sada će sigurno moći.

Death Stranding Director's Cut recenzija

93

Death Stranding Director's Cut na odličan način demonstrira mogućnosti PlayStationa 5. Ovo je najkompletnija verzija igre koja će sadržajem pružiti upotpunjeno iskustvo ne samo staroj, već i novoj publici.

Kako ocjenjujemo?