Recenzija | DOOM (2016.)

Id Software vraća se u sam vrh žanra s fantastičnim rebootom Doom serijala.

U moru dosadnih modernih pucačina koje prate Call Of Duty formulu moram priznati da je bio pravi gušt zaigrati ovakvu punokrvnu pucačinu iz prvog lica koja jednostavno zna da je brutalna igra i ne pokušava biti ništa drugo. Nekad se nismo sakrivali iza zaklona, nismo čekali da se makne crveni efekt sa ekrana i nismo čekali na regeneraciju HP-a. Nekad se igrao Doom koji je od igrača tražio da u potpunosti ovladaju sa svim mehanikama i bace se u brutalni kaos čistog gameplayja bez obzira na sve. Sa zadovoljstvom mogu reći da se ta igra vratila.

Doom je jedan od najvažnijih serijala u povijesti gaminga i definitivno zaslužuje povratak na velika vrata u moderan gaming kako bi nove generacije iskusile djelić onoga što nam je promijenilo gamerske živote prije toliko godina. Nakon odlaska Carmacka i ostatka ekipe, ovo je neki novi id Software, ali ekipa je itekako uspjela vratiti ime legendarnog studija u sam vrh žanra s igrom kakvu su fanovi samo mogli poželjeti. Novi Doom je brutalan, brz i prokleto zabavan. Kad se naš Doomguy na početku igre budi iz svoje „grobnice“ ne bi li započeo svoj krvavi ritual ubijanja demona, tako se simbolično bude i old-school gaming mehanike u modernom svijetu FPS-a koji više drži igrače za ruke umjesto da ih baci u sam kaos borbe koji od vas traži da se potpuno posvetite akciji na ekranu.

Novi Doom je brz, toliko brz da ni nema tipke za sprint (baš kako i treba biti u Doomu) i akcija je non-stop na vrhuncu. Doom jednostavno zna da je igra. Ne pokušava biti ništa drugo. Od samog starta ovo je primjer koliko videoigre mogu biti zabavne. Sam osjećaj napucavanja je vrhunski, dizajn levela je majstorski odrađen i igra vas zove na igranje. Tu je niz upgrade mehanika i tajni koje možete pronaći pa je tako iskustvo igranja čisti gameplay koji od vas traži niz kombinacija i pruža vam nezaboravnu akciju. Kad upalite igru, u samom centru menija je upravo kampanja koji je glavni razlog zašto morate nabaviti ovu igru. Kampanja je primjer kako se radi dobar ritam igre i izuzetno je kvalitetno odrađena s fokusom na samu akciju sa svojim arenama koje su sjajno dizajnirane za najluđe napucavanje i kretanje. Doom je izuzetno dobro dizajniran i vidi se naglasak na vertikalnost koja daje još više dubine u borbi.

Kad smo prvi put vidjeli prikaz igre na prošlogodišnjem E3-ju, meni se isprva nije svidio novi melee combat, tj. Glory Killovi i nisam bio siguran koliko će takav pristup narušavati ritam igre, no kada sam konačno zaigrao novi Doom moram priznati da su Glory Killovi pun pogodak. id Software je znao da animacije moraju biti izuzetno brze kako ne bi narušavale flow gameplaya i u finalnom proizvodu to je uistinu savršeno odrađeno. Animacije su izuzetno brze, grafički brutalne i izgledaju spektakulrano. Animacije su kontekstualne pa ovisi s koje će strane igrač izvesti Glory Kill na neprijatelju pa su zbog toga uvijek zanimljive. Kombinacija je mnogo, ali još važnije je to da je to važna gameplay mehanika za obnavljanje HP-a i ta mehanika mi nikada nije dosadila tijekom svih 12 sati koliko mi je trebalo za odigravanje igre na Ultra Violence težini. Svakako preporučujem da ne igrate ispod Ultra Violence jer se vidi da je igra baš dizajnirana za veće težine i omjer izazova je sjajno pogođen. Naravno, ako niste toliko vješti ili vam je igra preteška, igra nudi i niže stupnjeve težine koje možete u bilo kojem trenutku prebaciti, a za one koji traže ultimativno iskustvo tu su i još veće težine koje su izuzetno teške. Ultra Nightmare je perma death playtrough na najvećoj težini, a neprijatelji vas mogu riješiti u svega 2-3 udarca. Samo prvi level je izuzetno napet, a možete zamisliti koliko je izazovno pred kraj igre kada na vas krene hrpa Barrons of Hella, Revenanta i Pinky Demona, uz redove ostalih demona koji vas samo žele raskomadati.

Što reći o oružjima? Ukratko, jebeno rasturaju. Još od Killzonea i M82, Metro igara i Battlefielda 3 nisam ovoliko uživao u oružjima u nekoj igri. Naš DoomGuy može u svakom trenutku na sebi nositi čitav arsenal i sva oružja su u bilo kojem trenutku dostupna preko weapon wheela, a tu je i jedna quick swap naredba koja je mapirana na R1, dok je oprema poput granata na L1. Oružja pokrivaju čitav spektar koji će vam itekako koristiti u dubinama pakla. Super-Shotgun, Combat Shotgun, Plasma rifle, Chaingun… sva omiljena oružja su se vratila u velikom stilu, a tu su još i dodatne modifikacije koje u potpunosti transformiraju sva oružja i svako od njih dobiva potpuno novu dimenziju. Legende serijala, motorna pila i BFG, uvijek su mapirani na kvadrat i trokut i to su vaše najjače karte kada nemate šansu za preživljavanje ili vam treba hitno municije ili HP-a. Budući da su resursi za ta dva najjača oružja jako rijetka, svako korištenje je izuzetno važno i spektakularno za korištenje, pa nikada ne dosadi. Oružja nemaju ADS mehaniku (opet, baš kako treba biti u Doomu) već je na L2 mapirana alternativna funkcija koju otključavate kroz modifikacije. Svako oružje može imati po dvije modifikacije, a te nadogradnje možete pronaći na svim levelima putem upgrade droneova.  Svako oružje se u potpunosti transformira sa svakom modifikacijom i pravi je gušt pronaći sve droneove i unaprijediti arsenal koji će vam biti od velike važnosti na većim težinama.

Doom je prepun tajni i upgradea koji su na sjajan način raspoređeni po levelima, bilo da tražite Doomguy lutke koje otključavaju character modele za pregledavanje u glavnom meniju, upgrade droneove ili Praetor ključeve za upgrade vašeg armora, svaki kutak mape skriva nekakvu tajnu koju vrijedi pronaći. Vaš Doomguy je legenda koja jedina može zatvoriti vrata pakla i kako napredujete kroz igru itekako možete osjetiti koliko ste moćniji i nezaustavljivi. Baš pravi osjećaj moći koji je Doom morao pružiti i upravu nam je to ekipa iz id-a dostavila. Kada već pričamo o tajnama, fanovi će svakako oduševiti činjenica da su kroz levele sakriveni leveli iz originalnih klasika iz Dooma i Dooma 2 koji su nakon pronalaska igrivi preko glavnog menija s modernim mehanikama novog Dooma. Sitan detalj, ali na najbolji način prikazuje koliko su igre napredovale od davne 1993. kada je Doom promijenio gaming svijet.

Priča je nebitna, no developeri su pripremili detaljan lore i zanimljive codex koji će igračima pružiti više detalja, ako ih ovaj svijet zanima. Sve je opcionalno i ne morate čitati ako ne želite pa se tako nikada ne narušava ritam igre osim u par ključnih trenutaka kada se gubi kontrola zbog priče. Osim toga, igrač je stalno u kontroli. Priča je reboot originala i opet se vrti oko UAC organizacije i otvaranja portala prema paklu zbog pronalaska Argent energije, a naš DoomGuy ima zadatak zatvoriti vrata pakla. Igra pruža visok replay value, i sigurno ćete odigrati još koji prelazak ili barem replayati koji level kako bi pronašli još koji upgrade za oružje ili armor. Glazbu je radio Mick Gordon koji je poznat po radu na drugim igrama poput novog Wolfensteina od Machine Gamesa i ovo je metal kakav Doom zaslužuje. Originalni soundtrack iz Doom igara je već ušao u legendu, a novi je kvalitetno odrađen s dosta respekta prema izvornom materijalu, iako je Mick Gordon smislio novi zvuk koji itekako dobro paše uz akciju na ekranu.

Doom s tehničke strane rastura. id Software imao je cilj napraviti najljepši 1080p i 60 fps shooter i to su itekako dostavili. Iako ciljaju na target render od 60 fpsa, igra je bogata naprednim efektima i sjajnim osvjetljenjem. Id Software ima u svojim redovima dosta bivših zaposlenika Cryteka i vidi se da je to znanje dobro iskorišteno. Novi id Tech 6 briljira sa sjajnim particle efektima, DOF efektom i predivnim motion blurom. Osvjetljenje i PBR sustav su izuzetno dobro odrađeni, kao i sustav animacija koje zaslužuju svaku pohvalu. Uz Uncharted 4, Doom na najbolji način prikazuje koliko dobro mogu igre na konzolama izgledati. Framerate je skoro pa uvijek na 60 FPS-a što je jako važno za ovakav tip igre i igrači uvijek imaju na raspolaganju najbolji mogući odaziv za kontrole. Konzolaške verzije dobile su čak i opcije kakve inače vidimo u PC igrama, poput povećavanja FOV-a, isključivanja kromatske aberacije i podešavanja razine motion blura. Igrači mogu podesiti izgled kako im najbolje odgovara bez narušavanja performansi igre, što je veliki plus za gaming na konzolama. PC igrači mogu isto biti vrlo zadovoljni budući da je id Tech 6 sjajno optimiziran za niz konfiguracija i pruža igračima visok stupanj podešavanja svih elemenata kakvu traži moderna PC igra.

Osim izvrsne kampanje, Doom pruža i odličan sustav za izradu levela i game-modeova, kao i kompetitivni multiplayer. Multiplayer nije ništa posebno i nije na razini koju je postavio odličan singleplayer. Developeri iz Certain Affinitya preuzeli su razvoj ovog modea, a id je pružio podršku. Ovaj studio je poznat po radu na Halo i Call of Duty igrama i to se osjeti u ovom modeu. Jednostavno nije to Doom kakav treba biti.

Pohvalno je što kao u kampanji nema regeneracije HP-a, već igrači moraju naučiti mapu i na kojoj lokaciji se spawna Health i Armor pick-up, a kroz mapu se pojavljuju i power oružja poput Gaussa i BFG. Znam, zvuči dobro, no kad zaigrate jednostavno se osjeti kako nešto ne štima. Sam flow igre i balans oružja nisu na razini na kakvoj bi trebali biti. Igrači mogu pokupiti i demonske rune i transformirati se u demona koji su dosta overpowered. Igra nudi visoku razinu prilagođavanja (popularnije rečeno customizacije), pa čak i nekoliko oružja koja nisu dostupna u kampanji, a očito je i zašto. Dok je svako oružje u single playeru nezaboravan alat za uništavanje redova pakla, u multiju dobivamo nerazvijena  oružja poput burst rifle koji čak koristi ADS mehaniku. Ima zanimljivih modova poput Warpatha ili Freeze Tag, no ovo nije multiplayer zbog kojeg ćete napustiti svoje trenutne igre. Multiplayer nije loš, no daleko je to od razine koji je postavio singleplayer.

Na drugu stranu, SnapMap je odličan dodatak koji još više povećava replay value ovog naslova. Igrači mogu s odličnim alatom editirati i stvarati mape, pa čak i game-modove. Sučelje je sjajno odrađeno, a igrači imaju potpunu kontrolu u stvaranju svojih kreacija, sve od položaja i broja neprijatelja, pa čak do uređivanja logike igre. Može se stvoriti dosta toga, a igrači su već rekreirali i mape iz originalnih igara. id Software zaslužuje posebnu pohvalu jer je otvorio ovaj alat svim korisniciama, a mape se čak mogu podijeliti i između platformi budući da svi koriste iste toolse pa tako možete stvoriti nešto na PS4 i igrati na PC-ju. Kada se sve zbroji, Doom će vam pružiti ogromnu količinu sadržaja.

Novi Doom je spektakularna pucačina koja na najbolji način prikazuje koliko FPS igre mogu biti zabavne i ovo je naslov koji svi ljubitelji žanra jednostavno moraju zaigrati. id Software se nakon toliko godina vratio u stilu i jedva čekamo vidjeti što nam iduće spremaju.