Recenzija | FIFA 19

“Svake godine ista igra. Malo promijene meni i to zovu revolucijom. Ne dajem 500 kn za reciklažu igre iz 2015. Zašto Kompany može stić Aubameyanga koji ima 10 metara prednosti? Fliper u kafiću ima više veze s stvarnim nogometom od Fife”

Ovo je samo dio odgovora iz široke palete predložaka namijenjenih za diskusiju o Fifa serijalu. Svi ste ih čuli, svi se barem djelomično slažete s njima. Nije neka mudrost da EA ne slovi kao izdavač koji previše brine o mišljenju igrača, a ista količina “ljubavi” im je već godinama uzvraćena od strane publike. Hoćemo li i ove godine dobiti samo redizajnirane izbornike, prezentaciju Lige Prvaka i novi sloj laka na blještavim FUT karticama? Već se po World Cup modu za Fifu 18 moglo naslutiti da ćemo ipak dobiti malo značajniji pomak. Mogla se osjetiti blaga promjena gameplaya u dobrom smjeru, usporavanje igre i težnja k barem malo realnijem nogometu.

VIDEO RECENZIJA

Prezentacija i licence

Osim gameplaya, upravo su ove dvije stvari glavni fokus i marketinški forte Fife. Vjerujem da većina igrača igru kupuje ponajviše zbog samog osjećaja nogometa, atmosfere, licenciranih grafika, stadiona i liga. Kad odgledate Boxing Day derbi začelja u Premier ligi pa upalite Fifu i u igri vidite više manje istu stvar, to je ono što prodaje igru i fanovima nogometa, a ne samo gamerima. Ove godine EA je dodao i onu malu višnjicu na vrh muffina te po prvi put nakon 2009. ostvario prava na licence Lige prvaka i Europske lige. Igračima koji igraju isključivo multiplayer ili FUT, ovo i nije toliko velika stvar, no taktovi himne, vijorenje zastave na centru i dobro poznate reklame uz teren svakako su dobrodošli dodatak na već ionako sjajnu prezentaciju.

Tu su i dalje potpuno licencirana Premier Liga kao i sve ostale bolje europske lige. Novost je i kineska liga s kojom dolaze i igrači poput Hulka i Oscara, a hrvatske igrače će posebno razveseliti licenca za Dinamo. Ovaj tjedan smo prvi put dobili i in-form karticu jednog hrvatskog kluba u Ultimate Teamu – Dinamov Kadzior svojim je igrama prošlog tjedna uspio zaraditi unaprijeđenje svoje kartice.

Modovi

Što se tiče game modova, imamo nekoliko novosti. Primjerice, uveden je novi Kick-off Mode u kojem možete sami podešavati pravila igre ili ih pak potpuno izbaciti. Od ponuđenih opcija tu su Survival Mode u kojem ostajete bez jednog igrača u timu svaki put kada zabijete gol, čime se igraču koji vodi daje mali hendikep i pospješuje napetost. Drugi mod je No Rules gdje nema zaleđa, faulova i kartona. Ako ste ljubitelj golova iz daljine, odaberite Long Range mod u kojem se sve van šesnaesterca broji duplo, a u slučaju da želite odigrati do određenog uvjeta, odaberite First to… mod. Headers and Volleys naziv nema potrebe objašnjavati. Tu su i klasični modovi, turniri, običan kick-off i Home & Away ogled.

Možda najveća novost, ili barem ona koja će zanimati najveći broj igrača, je zamjena poznatih online sezona u Ultimate Teamu novim modom FUT Rivals. Umjesto starog sistema napredovanja kroz divizije, sada imamo rangove slične igrama kao što su Overwatch ili Counter Strike. Igrač će na početku odigrati pet placement mečeva i prema tome biti svrstan u određeni rang. Odigravanjem utakmica napredovat će ili pak nazadovat po rangovima, a u skladu s time dobivati nagrade na kraju tjedna. Igra vam ovdje daje slobodu odabira, želite li kao nagradu uzeti coinse, paketiće čiji sadržaj možete prodati ili duplo tih paketića koje nije moguće prodavati. Van FUT-a imamo i dalje sve modove iz prošlog nastavka, Career Mode, Pro Clubs i COOP, a ako vas zanima kako završava priča Alexa Huntera, to možete saznati u zadnjoj sezoni Journeya.

Promjene u gameplay mehanici

Ako ste dovoljno igrali prošlogodišnji nastavak, znat ćete za neke stvari koje su bile pretjerano korištene, a koje developer nikako nije mogao podesiti i balansirati. Kroz cijelu su igru igrači iskorištavali neke propuste pa je tako skoro svaka akcija završavala niskim udarcima po podu za koji uopće nije postojala golmanska animacija, a nakon primljenog gola mogli ste se samo sjuriti prema protivničkom golu i u par paseva doći do gol šanse. Takozvani kick-off glitch je sada sređen, a i udarci su balansirani i nema više toliko sigurnih golova. Iskusni igrači u početku će imati mali problem s takozvanim muscle memoryjem jer su kontrole djelomično izmjenjene. Uveden je novi timed finishing koji nam omogućava da dodatnim pritiskom na tipku za pucanje, što bliže trenutku kad igrač udara loptu, udarcu damo dodatnu snagu i preciznost. Može se reći da je ovo dvosjekli mač. Naime, ovdje se doslovno radi o stotinkama, a svaki rani ili kasni pritisak imat će kontraefekt, odnosno vaš igrač će loptu pogrešno zahvatiti i osramotiti se. U nekim situacijama gdje su vam šanse za gol ionako velike, možda je bolje koristiti običan udarac, a timed finishing ostaviti za ambiciozne pokušaje iz daljine ili teških situacija.

Druga novost je takozvani active touch system koji nam dozvoljava veću slobodu nad loptom kod primanja, driblinga i ostalih situacija na malom prostoru. Tako kod primanja lopte možete zavarati protivnika i izbaciti ga iz igre malim dizanjem lopte preko njega ili Cruyff okretom. Popraćeno hrpom novih i raznolikih animacija, ovdje Fifa zaista pokazuje svoj puni potencijal i raznolikost. Gameplay generalno izgleda dosta sporije i realnije, što će pogodovati igračima kojima su arkadnost i jednostavnost bili problem. Ove godine dodavanja su otežana i puno ovise o samim igračima. S Modrićem ili Kroosom puno ćete lakše pogoditi tešku dijagonalu preko pola terena nego sa slabijim igračima, dok će s igračima lošije tehnike biti teže pogoditi i jednostavnija visoka dodavanja ili prebaciti stranu. I s igračima slabijih ocjena moguće je odigrati dobar pas, ali je sama šansa za pogrešku puno veća. Puno lakše se gube lopte te vjerujem da će dosta igrača morati mijenjati stil u odnosu na njihove preference iz prošlog nastavka. Ovdje se postavlja pitanje balansa igre, pogotovo u Ultimate Team modu. Hoće li igrači s boljim timovima imati prednost u odnosu na igrače s malo slabijim momčadima?

Još jedna novost su 50:50 dueli, sustav čije ime je dosta nespretno dodijeljeno i pomalo zbunjujuće. Naime, ovdje se ne radi o tome da su dueli nasumični i svaki igrač ima jednake šanse da ga osvoji, već o tome da je više pažnje posvećeno fizikalijama i poziciji igrača prilikom duela. Rijetko ćete vidjeti da Dybala izgura Koulibalyja prilikom remplanja, ili pak da Aguero nadskoči Van Dijka.

Nove mogućnosti taktiziranja

Zadnjih nekoliko godina u igri su taktičke mogućnosti bile svedene na minimum. Bilo je moguće podesiti koliko visoko obrana stoji, u kojoj mjeri se igra presing i koliko direktna će dodavanja biti, no sve to bilo je izvedeno šturo u obliku slidera s vrlo malo detalja.  U Fifi 19 imamo dosta novosti koje produbljuju taktiku i kojima smo dobili više mogućnosti. U obrani sad imamo nekoliko opcija presinga između kojih treba pažljivo odabrati jer svaka ima i negativnu stranu. Možemo koristiti stalni pritisak, no tu se igrači više umaraju i skoro nemoguće ga je igrati svih 90 minuta. Alternative su presing na pogrešan dodir gdje će obrana pokušati stisnuti igrača koji je loše primio loptu ili je gurnuo previše u for te presing nakon gubitka lopte gdje će ekipa brzim pritiskom pokušati vratiti loptu par sekundi nakon što ju izgubi, a nakon toga se vratiti u formaciju.

U napadu i dalje imamo par definiranih stilova očito inspiriranih momčadima iz stvarnog nogometa. Tako recimo imamo Possesion, Fast Build Up, Long Balls i još nekoliko opcija. Novost su i upute igračima pa tako možemo zadnjem veznom narediti da ostane u sredini umjesto da prati igrača na stranu i tako zadržati kompaktnost, dok bekovima možemo odrediti hoće li se križati, izvlačiti na centaršut ili pak ulaziti u sredinu. Osim toga, za svaki slobodnjak ili korner možemo odrediti broj igrača koji odlaze na skok, a koliko njih ostaje otraga.

U prethodnim nastavcima, unutar samog meča smo imali 5 predefiniranih opcija, počevši od “Park the Bus” do “Ultra Attacking”. Ovo i dalje ostaje u igri, uz jednu vrlo bitnu novost, a to je da se svaka od tih opcija može u potpunosti editirati i prilagoditi. To znači da sami možete odrediti koliko će zapravo biti ofenzivna taktika za ganjanje rezultata, a koliko duboka i ziheraška taktika za obranu. To ujedno znači i da vi od 4 taktike možete imati sve 4 napadačke, samo različite stilove i niste ograničeni presetima u igri. Nažalost, opcija za imenovanje pojedine taktike ne postoji pa će u igri to i dalje biti zapisano na isti način i možda malo zbunjujuće.

To sum it up

Fifa je napredovala u svim aspektima po prvi puta nakon nekoliko godina. Promjene u gameplayu i brzini igre su očite i konačno smo dobili malo veću promjenu u modovima. Međutim, ako niste zagriženi fan serijala ili pak igru ne promatrate toliko ozbiljno, neke od ovih promjena možda nećete ni primjetiti. Igra je u stanju u kojem je trenutno vrlo zabavna i zaista ćete većinu vremena imati osjećaj pravog nogometa, ali i dalje je to samo virtualno iskustvo gdje su moguće čudne situacije, udarci koji se protive zakonima fizike ili situacije koje ne biste vidjeli u stvarnom nogometu. Ovo možda nije najbolja Fifa u serijalu, ali je definitivno najbolja u zadnjih nekoliko godina i prvi veliki pomak na bolje.

FIFA 19 recenzija

80

Jedna od najboljih igara u serijalu posljednjih godina.

Kako ocjenjujemo?