Recenzija | PlayStation VR

Tjednima smo intenzivno testirali PlayStation VR. Uoči izlaska u Hrvatskoj smo za vas pripremili opsežni pregled svega što trebate znati.

Još osamdesetih godina prošlog stoljeća Nintendo je s NES konzolom napravio pravu malu revoluciju kada je predstavio prvi kontroler s DPAD-om za kretanje i dvije dodatne tipke s kojima smo izvršavali akcije. Upravo NES kontroler je svojom pojavom postavio standard koji poznajemo. Danas, četiri generacije konzola kasnije i dalje se igramo na televizoru uz pomoć kontrolera. Hardver je svakom iteracijom konzola snažniji, kontroleri su ergonomski značajno napredniji, međutim, princip igranja je ostao isti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Proizvođači su s vremena na vrijeme predstavljali periferiju koja je trebala zamijeniti upravo takav način igranja. Eye Toy, Kinect, 3D televizori, Move kontroleri i ostali “gimmicki” redovito nisu opravdavali očekivanja, ostavljajući svoje investitore kratkih rukava. Najbliže novoj revoluciji stigao je ponovno Nintendo s Wii konzolom i motion kontrolerima. Wii se prodao u preko 100 milijuna primjeraka i tako postao jedna od najuspješnijih konzola ikad, međutim, igranje na takav način nije uspjelo održati momentum, pa je i sam Nintendo napustio koncept.

Tako smo došli do igranja u virtualnoj stvarnosti što je koncept koji je nastao naizgled kombiniranjem svih ranije nabrojanih propalih tehnologija. Hoće li i VR postati još jedan propali “gimmick”?

VR kao budućnost igranja?

Za razliku od prethodnih propalih načina igranja, VR kao koncept nije nametnut. Još od “trash” SF filmova iz 60-ih pa na dalje, čovječanstvo mašta o takvoj tehnologiji. Međutim, tehnološki još nismo bili na toj razini da VR uđe u mainstream. Negdje krajem 2010. John Carmack, kultni kreator igara poput legendarnog Quakea i DOOM-a odlučio je kako je vrijeme stiglo i nastao je prvi prototip VR uređaja za mase – Oculus Rift.

Nedugo zatim Sony je započeo raditi na svojem vlastitom VR uređaju unutar tajnog projekta kodnog naziva Morpheus. Tajvanski HTC u suradnji s Valveom također se priključio svojim Viveom. Sve to je kulminiralo protekle godine kada su sva tri uređaja nakon godina razvijanja i testiranja postali komercijalno dostupni.

FFA PlayStation VR recenzija

Nakon podužeg uvoda, posvetimo se sad PlayStation VR-u. U FFA redakciji mjesec dana smo imali prilike testirati uređaj zajedno sa svim pripadajućim dodacima. Uređaj smo zaista iscrpili do krajnjih mogućnosti te vam u nastavku donosimo sve što trebate znati o najboljem VR uređaju današnjice.

Za razliku od konkurentnih uređaja, PlayStation VR već u startu ima značajnu prednost. Dok znatno skuplji HTC Vive i Oculus Rift za izvođenje trebaju još skuplje PC konfiguracije, PS VR već ima bazu od 50 milijuna PlayStation 4 konzola prodanih diljem svijeta, što je dovoljno da se u samom startu prometne u lidera igranja u VR-u.

Što je sve potrebno za PlayStation VR?

Kako biste uživali u PS VR potrebna vam je PlayStation 4 konzola te PlayStation kamera. Nažalost, u osnovnom paketu koji će se prodavati u Hrvatskoj na dan izlaska ne nalazi se kamera, te je istu potrebno kupiti odvojeno.

Da biste maksimalno iskoristili prednosti igranja u VR-u, također je poželjno dodatno kupiti set PlayStation Move kontrolera. Ipak, treba naglasiti kako isti nije obavezan. Većinu igara je moguće igrati samo s Dualshock 4 kontrolerom koji svaki vlasnik PS4 konzole već posjeduje.

Početno postavljanje

PlayStation VR je plug’n’play uređaj, što znači da je inicijalno postavljanje, za razliku od konkurentskih uređaja, prilično jednostavan i jednosmjeran proces. Dakle, nema instalacija dodatnog softvera i ostalih komplikacija. Ako uređaj kupujete djetetu, potrebna će biti tek minimalna asistencija kod postavljanja.

Jednom kada ste kameru postavili iznad ili ispod televizora i spojili je na PS4, kada ste procesorsku jedinicu također spojili na PS4 te kada ste PS VR uređaj spojili na prethodno spomenutu procesorsku jedinicu – slijedi kalibracija. Kalibracija će kroz dvije minute vašeg vremena osigurati da je kamera ispravno postavljena i da vi kao igrač vidite maksimalno mogući kut slike.

Udobnost i ergonomija

Iako tehničkim karakteristikama inferiorniji uređaj od konkurencije, PlayStation VR definitivno je najudobniji VR uređaj današnjice.

Sa samo 610 grama težine i prilično pametno raspoređenim težištima, PS VR gotovo nećete osjetiti na glavi. Dok sam testirao uređaj, imao sam periode od 4–5 sati uzastopnog igranja prilikom kojih ne bih osjetio gotovo nikakvo opterećenje vratnih mišića.

Sami headset ima dva mehanizma fizičke prilagodbe. Putem koloture na poleđini ćete zatezati sami pojas, dok na prednjem dijelu bazu možete približiti odnosno udaljiti od lica, čime je uređaj moguće prirodno koristiti s naočalama.

Što se tiče udobnosti, nemojte pristajati na kompromis. Ako vanjsko svijetlo “probija” unutar headseta, ako vas sami uređaj “žulja” na glavi, onda ste nešto napravili krivo. Zbilja se isplati potrošiti malo vremena kako biste uređaj prilagodili vlastitim preferencijama. Zapamtite, VR može i mora biti udoban i stabilan!

Iako se ne radi o kroničnom problemu, moramo zabilježiti da ponekad dolazi do magljenja leća uređaja. Primjerice, ako u ovim hladnim zimskim danima uđete iz temperaturnog minusa u zagrijani prostor i odmah stavite headset na glavu, zbog razlike u temperaturama može doći do magljenja koje zna biti prilično iritantno. Dakle, savjetujemo da prije upotrebe uređaja odvojite 20-ak minuta kako biste vlastitu kožu aklimatizirali novim temperaturnim uvjetima. Bit će zanimljivo promatrati kako će se problem manifestirati tokom vrućih ljetnih mjeseci i neizbježnog znojenja.

Tehničke specifikacije

PlayStation VR u sebi sadrži jedan ekran veličine 5.7″, rezolucije 1920x1080p, što znači 960×1080 po oku i nešto inferiorniji prikaz od konkurenata. Uređaj je sposoban osvježavati sliku u frekvenciji od 120 Hz, dok kut gledanja iznosi 100°. Odziv slike je otprilike 18 ms što je vrijeme koje ljudsko oko ne bilježi kao primjetno odstupanje u virtualnoj stvarnosti.

Procesorska jedinica u koju spajamo slušalice se brine za puni 3D zvuk, dok sami headset sadrži žiroskop i akcelerometar koji se brinu za vjernije praćenja pokreta glave u prostoru.

Kamera je zaslužna za praćenje uređaja u prostoru. Na PS VR headset implementirano je 9 plavih led svjetala (7 s prednje strane i 2 sa stražnje) koja nisu nametljiva, a koje kamera prepoznaje kao točke za praćenje.

PlayStation VR u praksi

Za razliku od HTC Vive VR uređaja, PlayStation VR je uređaj koji ćete koristiti zavaljeni u naslonjač ili, u najboljem slučaju, na nogama uz limitirani radijus kretanja.

Praćenje uređaja u prostoru (eng. tracking) je bilo nešto čega smo se pribojavali. Međutim, ostali smo ugodno iznenađeni kvalitetom izvođenja. Tracking smo testirali u različitim uvjetima, uz više izvora umjetnog svjetla, kao i u potpunom mraku, te su rezultati uvijek bili isti – kamera gotovo savršeno prenosi pokrete glave i kontrolera u igru.

PlayStation Move kontroleri definitivno su nešto što biste trebali posjedovati od samog početka druženja sa PS VR-om. U igrama koje imaju mogućnost odabira između klasičnog i Move kontrolera, Move je uvijek bolji, odnosno zabavniji izbor. Samih igara ćemo se dotaknuti u nastavku, međutim, bilo da pucate s pištoljima, tučete se, režete sabljom ili pak kuhate u Job Simulatoru, mlataranje rukama u kombinaciji s jako dobrim trackingom jednostavno izgleda i osjeća se prirodno.

Prikaz slike je zadovoljavajući. Ako ste imali prilike igrati se na Riftu ili Viveu, primijetit ćete grafičku inferiornost u nekim igrama, no samo izvođenje je savršeno stabilno, što znači da je Sony mislio ozbiljno kad je developerima kao uvjet izvođenja igara postavio stabilnih 60 FPS-a po oku, odnosno 120 ukupno.

Problem koji ne možemo zaobići kod VR uređaja su mučnine. Veliki dio igrača će ih osjetiti, pogotovo u igrama s naglim promjenama smjerova gdje se brzo krećemo kroz virtualne svjetove, dok u stvarnosti fizički stojimo na mjestu. Preporučljivo je zato svaki sat uzimati pauze od po 15 minuta, čak i kad ne osjećate nikakvu mučninu. Prema mojem iskustvu do određene mučnine je dolazilo u igrama poput RIGS-a i EVE: Valkyrie, međutim, s preporučenim pauzama i daljnjim igranjem moguće je aklimatizirati se i svesti takve neugodnosti na minimum.

PlayStation VR Igre 

PlayStation VR Worlds

VR Worlds je set demo igara koje prilično dobro prikazuju za što sve je PS VR sposoban. Neke od igara u paketu svojim izgledom i izvođenjem zadivljuju te ih je tehnički moguće usporediti s najimpresivnijim igrama konkurentnih VR uređaja. Izdvojiti ćemo dvije najimpresivnije demo igre:

Detaljno i prekrasno.

RIGS: Mechanized Combat League

RIGS je igra razvijana od strane Guerillinog Cambridge studija te je kao takva prva PS VR igra s punom AAA produkcijom. Radi se o prilično zabavnoj sportskoj igri koja ima ambiciju postati e-Sport.

Dakle, radi se o sportskoj pucačini iz prvog lica. Igrači su smješteni u sportsku arenu gdje je cilj skupiti više bodova (u vidu svojevrsnih koševa) od suparničke momčadi, dok igrači jedni drugima otežavaju pucanjem. RIGS je zabavna igra koja zahtjeva dosta vremena za navikavanje, a jednom kad (i ako) se naviknete, igra u online modeu može pružiti dugotrajniju zabavu.

EVE: Valkyrie

Valkyrie je igra koja pruža najintezivniju akciju od svih isprobanih igara. Igra od igrača zahtjeva brze reakcije, gdje prilikom brzog kretanja kroz svemir u svim smjerovima dovodi do intezivnih pokreta glavom. Iako zabavna, pogotovo u online dog fightovima, radi se o igri koja nije za svakoga te u kojoj će vjerojatno uživati najokorjeliji gameri.

Job Simulator

Ako ste se dosad interesirali o VR igrama, trebali ste naletjeti na Job Simulator. Radi se o jednoj od najzabavnijih igara na PlayStation VR-u. Bilo da “radite” u kuhinji, uredu ili u trgovini, interakcija s predmetima ubitačno je zabavna. Za igranje su potrebni PlayStation Move kontroleri čiji se pokreti jako dobro prenose o igri. Ako tražite igru za dijete i obiteljske zabave, definitivno ne trebate tražiti dalje od Job Simulatora.

Sve što vidite podložno je interakciji.

Headmaster

Kad smo kod zabavnih obiteljskih igara, definitivno ne bismo smjeli propustiti navesti Headmaster. Radi se o igri gdje je trzanjem glavom potrebno pogađati mete. Pogađanjem raznih meta skupljaju se bodovi, gdje se otvara prostor za natjecanje između više igrača. Ako tražite igru za igranje u društvu, ne trebate tražiti dalje. Gledanje igrača dok maše glavom kod igranja je jednostavno neprocjenjivo.

Star Wars Battlefront – Rogue One: X-wing VR Mission

VR dodatak za klasični Battlefront u potpunosti mijenja pristup klasičnih borbi u svemiru u kojima se gleda isključivo ispred sebe. Tako je igraču omogućeno da u bilo kojem trenutku pogleda i provjeri što se nalazi oko njega i iz kojeg smjera mu prijeti opasnost. Kao i ostatak igre, tehnički sve izgleda savršeno i ispolirano, a sve nadopunjuju zvučni efekti toliko dobro poznati iz filmova, ali ovaj puta je sve još impresivnije, pa igraču nije teško u potpunosti se uživjeti u svoju ulogu.

Driveclub VR

Driveclub VR iako grafički smanjenih detalja naspram “prave” igre u VR-u izgleda predivno. Osjećaj brzine je impresivan, te se radi o igri u kojoj sam u komadu proveo preko 3 sata, gdje pritom nisam osjetio ni traga mučnine. Igru bih mogao preporučiti svim obožavateljima vožnje, a ako ste pritom i sretnik koji posjeduje neki od PS4 podržanih volana, onda je ovo igra koju ne smijete propustiti.

Konačni sud

PlayStation VR je impresivan komad hardvera. Zaključak je to nakon tri tjedna intezivnog testiranja uređaja. Radi se iznimno ugodnom headsetu koji može pružiti sate i sate kvalitetne zabave. PlayStation VR na tržištu konkurira povoljnom cijenom, dok je preko 50 milijuna vlasnika PlayStation 4 konzola u svijetu garancija tome kako PS VR neće izgubiti potporu developera. Impresivna ponuda nadolazećih AAA igara, poput Resident Evila 7, Gran Turismo Sporta, Ace Combata 7, Star Trek: Bridge Crewa, Farpointa i ostalih definitivno nude uzbudljivu budućnost. Također, nadolazeća podrška za YouTube VR klipove nabavku PS VR-a čini još uzbudljivijom.

Je li VR budućnost igranja? Takav zaključak je još uvijek prerano donijeti. Međutim, siguran sam kako PlayStation VR može uspješno koegzistirati s klasičnim PlayStation 4 igrama. Omjer cijene, ponude igara i tehničkih sposobnosti PlayStation VR promiče u lidera VR uređaja na tržištu.

PlayStation VR u Hrvatsku stiže sutra 24. 1. po preporučenoj maloprodajnoj cijeni od 3299 kuna. Međutim, uređaj do kraja dana još uvijek možete prednaručiti po cijeni od 2999 kuna. Pratite nas i dalje, u narednim danima na FFA očekujte seriju članaka o PS VR savjetima i skrivenim mogućnostima.

{slider=Drugo mišljenje | Maksimilijan Bach}

Nakon dvodnevnog testiranja PlayStation VR uređaja s kojim sam proveo desetak sati, slobodno mogu zaključiti da se radi o kvalitetnoj napravi. Uređaj sasvim solidno odrađuje sve zadatke koji su pred njega postavljeni, no mjesta za napredak svakako ima.

Nakon što se VR “naočale” jednom stave na glavu i kad se pomoću dva mehanizma dobro poslože, nisam imao problema s igranjem po 4 do 5 sati u komadu, a unatoč duljem razdoblju korištenja, izostali su osjećaji mučnine i dezorijentiranosti.

Od desetak isprobanih igara/iskustava izdvojio bih svakako impresivnu VR misiju u sklopu Star Wars Battlefronta. Prava je uživancija bilo uskočiti u kokpit X-winga i u dvadesetak minuta prokrstariti poljem asteroida, skinuti pedesetak TIE Fightera i naći se oči u oči s ogromnim Star Destroyerom. VR tu donosi odmak od klasičnih borbi u svemiru, pa se u svakom trenutku može pogledati što se nalazi oko vas (ili provjeriti je li R2-D2 još uvijek na svojem mjestu).

Zanimljiv, zarazan i zabavan koncept ponudio je Headmaster u kojem je potrebno trzajem glavom zabiti gol. Nema baš previše veze s pravim nogometom, a čini se da je upravo ova igra razlog laganog zatezanja vratnih mišića koje sam osjetio dva dana nakon igranja. Until Dawn: Rush of Blood je on-rails arkadna pucačina. Bila je zabavna na kratke staze jer sam brzo naučio kad mogu očekivati da će me iznenada zaskočiti odvratni klaun. Driveclub VR jedina je igra s kojom je bilo problema. Osjećaj brzine je odličan, ali pogled u daljinu nije dovoljno oštar da bi omogućio dobru procjenu prilikom kočenja i ulaska u zavoj.

Izdvojit ću još PlayStation VR Worlds. Prekrasno i opuštajuće iskustvo doživio sam tijekom boravka ispod površine mora, luđački brzo je bilo spuštanje niz nizbrdicu u VR Luge, a u London Heist naišao sam na zanimljiv dio kad se igra s dva PS Move kontrolera, pa jedan služi za pucanje iz pištolja, dok se drugim mora “ručno” raditi reload.

Iako svaka od isprobanih igara djeluje zanimljivo, radi se tek o zanimljivim konceptima koji nakon duljeg igranja jednostavno dosade. PlayStation VR tek treba dobiti pravi naslov koji bi se mogao nazvati punokrvnom igrom koja će se igrati na dulje staze, a Resident Evil 7 bi se veoma lako mogao okititi tom titulom. Tek kad developeri počnu raditi igre koje će nam kao igračima ponuditi nešto više, PlayStation VR će se moći odmaknuti od statusa “gimmicka” i postati komad opreme koji je želja svakog igrača.

Također jedva čekamo neku buduću verziju PlayStation VR uređaja koja će nas osloboditi muke spajanja velikog broja kabela, ali kad bi barem VR “naočale” bile bežične, to bi već bio jako velik doprinos imerziji u igru.

{/slider}