Recenzija | Star Wars Jedi: Fallen Order

Uvijek sam želio biti heroj
Ne kao James Bond, prokleti tajni agent
Želio sam biti heroj, heroj ulice
Bar jedan dan, djevojko, bar jedan sat.


I zaista kažem vam – bio sam heroj. Ne na jedan dan, nego na par dana. Ne na jedan sat, nego na 20 sati i možda malo više koliko igra traje. Doduše, bio sam heroj dnevnog boravka, a moja djevojka (žena) nije niti znala koju igram igru. Zato sam bio jači od James Bonda. Bio sam Jedi, preživio sam i postao nikad jači. Porazio sam na stotine neprijatelja, isjeckao ih na dijelove i osjećao sam se posebno. Osjećao sam se snažno i moćno kao da mogu promijeniti čitav svijet. Nisam ga htio mijenjati, meni je i ovaj bio dobar, ali Carstvo je imalo drugačije planove.

Respawn!

Prije nego krenemo u seciranje same igre, imamo dužnost i obvezu posebno istaknuti Respawn Entertainment. Studio koji je jako mlad, a koji u svojih 9 godina postojanja, gotovo da nije napravio krivi korak. Respawn pod palicom osnivača Jason Westa i Vincent Zampelle trenutno broji 315 zaposlenih osoba. Svi su 2017. godine rekli da je studio gotov kad ga je omraženi Electronic Arts ubacio u svoje okrilje. Istina je zapravo sasvim suprotna – Respawn konačno u očima igrača ima sve više respekta što je trebao realno imati godinama ranije.

Od prve do posljednje sekunde igra pruža odličnu atmosferu!

Respawn iza sebe ima sve igre koje su u najmanju ruku jako dobre, ako ne i odlične. Sve njihove igre imaju prosjek ocjena 80+ što samo za sebe govori. Ako vam se svidi Star Wars Jedi: Fallen Order najtoplija preporuka je da KONAČNO ispravite nepravdu i odigrate Titanfall II, Titanfall I, a Apex Legends svakako isprobate.

Sve navedene igre nisu možda donijele revoluciju, ali preko svog imena, imaju Respawn potpis koji znači kvalitetu i koji znači da vaš novac vrijedi i nije uzaludno bačen. Svaka od igara ima ono nešto zbog čega ih vrijedi igrati, a ništa drugačiji nije slučaj kad pričamo o novoj Star Wars igri.

Jedi Kale!

Tmurna su ovo vremena za Jedije i čitavu galaksiju. Pet godina ranije, Emperor Palpatine i Darth Vader su mučnom represijom i ubojstvima uništili i iskorijenili većinu Jedija. Militaristički Order 66 izdao je do nedavno svoje prijatelje i kompletan Odred Jedija je izbrisan. Ili barem tako Carstvo misli.

Cal Kestis je naoko sasvim običan mladić koji pokušava preživjeti skupljanjem i preradom smeća. Planet Bracca je pomalo tmuran i siv planet pun smeća. Takvih u galaksiji ima na stotine i po ničemu nije poseban. Ili barem tako mi mislimo.

Greez je jedan od simpatičnih članova posade koji vozi vašu letjelicu, a u slobodno vrijeme uzgaja biljke koje ćete skupljati!

Ubrzo nakon spektakularnog uvoda shvaćamo da Cal nije običan mladić koji subotom se ubija u Ribaru i sluša cajke, već je jedan poseban momak koji ima posebnu palicu. Ne mislimo na TU stvar, perverznjaci jedni. Njegova palica svijetli i zuji i tako je moćna. OK, vrijeme je da prestanem. Shvatili ste da je naš bakreni mladić Jedi, a uskoro će to saznati i čitava galaksija.

Vrijeme radnje smješteno je tako između Epizode 3 i 4 što sugerira kako priča ima malo mračniju temu i zaista je tako. Fallen Order nije šarena i vesela dječja igrica gdje vi mašete svojom moćnom palicom i sadite vrt kao da igrate Viva Pinatu. Star Wars Jedi: Fallen Order je priča o preživljavanju, pronalasku samog sebe i spašavanju nevine Jedi dječice koja želi preživjeti.

Neću vam zaista spojlati priču koja je sasvim solidna i koja ima jasan završetak bez nekakvih nategnutih nejasnoća. Ne mogu reći da me je priča ostavila bez daha i da je nešto neviđeno o čemu će se pričati mjesecima nakon izlaska, ali solidna je.

Mač možete samo vizualno nadograditi, ali ne i pojačati! Otkrivanjem i istraživanjem lokacija otključavate vizualne nadogradnje.

Od prvog trenutka jasno je kako je Star Wars Jedi: Fallen Order igra koju možemo najlakše usporediti malo više s posljednja dva Tomb Raidera, i mrvicu manje s Unchartedom serijalom što nikako ne mogu biti i nisu loše reference. Fallen Order baš kao ove dvije uspješne franšize donosi red istraživanja, red borbe i red platformskih elemenata, pa čak i zagonetke, a pronađe su tu i pokoja grobnica baš kao u Tomb Raideru, samo iskreno, Star Wars Jedi: Fallen Order me više podsjetio na Indiana Jones filmove što je opet odlično.

Igra ni u kojem slučaju nije open world, već puno više vuče na koncept i dizajn levela posljednja dva Tomb Raidera. Jedino, ovdje čitava mapa nije povezana, nego ćete letjeti od planeta do planeta koji su prilično veliki i podosta otvoreni, no niti blizu open world igara što uopće nije mana igre. Ne želim vam otkriti koliko planeta igra ima jer bih vam morao spojlati radnju. Samo ću vam reći da su sve lokacije prilično spektakularne i odišu pravom Star Wars atmosferom. Respawn je uspio bez problema fantastičnu atmosferu filmova prenijeti na lokacije u igri.

Većina lokacija u igri je predivna!

Kad koristimo pojam spektakularnosti, grijeh bi bilo neistaknuti apsolutno briljantnu glazbu i zvuk u igri. Ako volite Star Wars svijet uživat ćete od prve sekunde. Ne samo u epskoj glazbi i spektakularnim glazbenim dionicama, već u moćnom zvuku koji proizvodi svaki zamah vašeg svjetlosnog mača. Da, zvuči kao u filmovima i nikad ne dosadi. Znate svi onaj “bzzzzz” zvuk kojeg je teško dočarati, a koji je tako poseban. Uhvatio sam sebe, čovjeka od 30 i kusur godina kako nakon gašenja igre mašem DualShockom i u ustima proizvodim zvuk mača. Nisam lud.

Poseban začin priči zvan Dark Souls, odnosno borba!

Star Wars univerzum u svakom slučaju donosi poseban štih Fallen Orderu, ali igru još više razdvaja od konkurencije jedna velika stvar, a to je mehanika borbe. Ranije se puno pisalo o tome da igra nije ono što svi misle da je – bezglava akcijska avantura zapakirana u spektakularno ruho koju će igrati ponajviše igrati mlađa publika.

Fallen Order ako vi to želite može biti jako, jako teška igra. Ne kao Souls igre, ali na najvećoj težini, zaista blizu njima, gdje svaka borba protiv najobičnijeg Storm Troopera predstavlja izazov. Ekipa iz Respawna je ponudila igračima četiri moguće težine. Apsolutno vam ne preporučam prvu, Story Mode težinu jer nećete niti blizu doživjeti što ova igra nudi. Story Mode ne nudi ama baš nikakav izazov, nego samo spamanje po iksu i trokutu bez ikakvog užitka. Već iduća težina je sasvim duga priča gdje ćete se itekako namučiti u pojedinim boss bitkama i nekim drugim manjim bitkama koje će donijeti izazov svim igračima.

Mali robotić BD-51 je genijalan popratni lik koji će vam odmah prirasti srcu, a i itekako je koristan!

Posljednje dvije težine rezervirane su za igrače koji vole izazove i Souls naslove. Inače, težinu igre možete promijeniti u svakom trenutku i neće vas zbog toga igra penalizirati. Baš kao u Souls igrama, imate staminu koju trošite za blokiranje udaraca i metaka te za izbjegavanje (evade) neprijatelja. Kad ode stamina, jasno je da ne možete blokirati i izbjegavati udarce. Svaki savršeno pogođen blok (parry) znači da možete izvesti snažan protunapad, a svaki loše tajmirani blok znači gubitak zdravlja.

Postoji i mjerač Sile koji koristite za izvođenje vaših (jačih) napada, ali i upotrebu sposobnosti koje svaki Jedi ima – push, pull ili usporavanje vremena (freeze). Sad samo zamislite poeziju koju Star Wars Jedi: Fallen Order nudi – u jednoj sekundi reflektirate hrpu metaka u Storm Troopere. Cal maše mačem koji briljantno zuji i koji je genijalno animiran, odbija metke koji lete na sve strane, a u istoj sekundi u savršenom trenutku blokirate udarac moćnog Droida koji ga ošamuti i vi ga zadnjim mrvicama Sile i snage posljednjim zamahom mača jednostavno prepolovite na pola. Prava je šteta što samo an(droidima) i životinjama možemo piliti udove, a ne i ljudskim protivnicima.

Sami ćete otkriti tko je ovo, ali jako moćno napisan i okarakteriziran lik!

Zaista nije zahvalno vam sve ovo prepričavati pisanim putem jer igra nudi na stotine epskih trenutaka koji su vezani za borbu i neprijatelje, a koje napisana riječ ne može dočarati. Već nakon uvoda krenu spektakularne borbe koje posebno dolaze do izražaja kad dođete na jače neprijatelje koji također raspolažu čitavim arsenalom raznih poteza od kojih je neke zaista teško predvidjeti. Jako puno borbi završit će na nož i ovisit će o par udaraca na jednu ili drugu stranu. Na većim težinama svaka borba i svaka vrsta neprijatelja zaista dovede do nevjerojatnih borbi.

Gotovo svaki planet koji ćete obići u igri skriva i dodatnog bossa na koje vas neće priča navesti, pa istražujte. Baš kao u Souls igrama, pravi je gušt kad nakon što ste poginuli toliko puta, konačno uspijete pobijediti neprijatelja. Neopisiv je osjećaj zadovoljstva koji ova igra može ponuditi kad pričamo o epskim borbama. Usudio bih se reći da je igra u jako puno stvari nadmašila filmove u ovom segmentu. Svaka malo žešća borba primjerice protiv Purge Trooper minibosseva, djeluje kao da se bore Darth Vader i Luke Skywalker. Što ću vam tek onda pričati o pravim boss borbama, kad su već miniboss borbe posebne?

Daj 20 deka tirolke i 30 deka svježe nasjeckane ruke!

Neprijatelji variraju od slabih Storm Troopera koje ćete gotovo ubiti jednim zamahom mača, do moćnih Inkvizitora i raznih beštija koje je jako veliki gušt poraziti. O boss bitkama neću vam ni pričati jer su neke prokleto teške, ali sve su zaista jako zabavne. Ako nećete igrati na najlakšim težinama, itekako ćete morat naučiti kako se pojedina vrsta neprijatelja ponaša. Morat ćete naučiti i upamtiti njihove obrasce ponašanja ako želite izaći kao pobjednik.

Zamislite samo koliko dobro zvuči i izgleda kad se na suprotnoj strani nađe protivnik koji može napraviti gotovo sve kao vi – prvo ga malo usporite i nalupate ga. Iduće sekunde on se oporavi, upotrijebi pull i vuče vas prema sebi. Iste sekunde vi pokušavate lupiti push potez da ga odgurate od sebe, a on taman izvodi napad koji ne možete blokirati. Da, postoje i takvi napadi koje možete samo izbjegavati rolanjem u stranu. Sve je stvar učenja, ponavljanja i savršenog tajminga. Opet ću se ponoviti – sve ovo vrijedi ako ne igrate na Story Mode težini.

Ovdje ćete doživjeti pravu genijalnu borbu, a ovo nije niti miniboss!

Baš kao u Souls igrama, Star Wars Jedi: Fallen Order ima vrlo sličan sustav sejvanja. Na levelima postoji nekoliko točaka gdje možete sačuvati poziciju, nadograditi se i obnoviti zdravlje. Ako se odlučite obnoviti zdravlje, svi neprijatelji će se opet spawnati, pa ćete morat razmisliti kad ćete reskirati i pokušati preživjeti sa zadnjim crticama zdravlja, a kad ćete se napuniti skroz do kraja.

Kad umrete, a umirat ćete često, morate ponovno doći do tog neprijatelja koji vas je ubio i barem ga jednom udariti da biste vratili svoje XP bodove. Pogađate – još jedna sličnost sa Souls igrama, no Jedi Fallen je ipak blaži. Naime, ne samo da ćete povratiti svoje XP bodove već ćete u potpunosti napuniti zdravlje, staminu i Silu što vam olakšava posao. Ne brinite, mjesta za sejvanje ima dovoljno i iako nema quick savea u igri, nećete se morat previše vraćati od mjesta gdje ste poginuli.

Odmor prije nereda koji donosi ovaj planet!

Namjerno vam nisam, niti želim spomenuti sve neprijatelje koje ćete sresti. Ima ih jako puno, različitih karakteristika, prednosti i mana. Od raznih beštija, droida, Inkvizitora do zaista moćnih neprijatelja koji nužno nisu boss borbe. Uživat ćete, posebno kad se nadogradite jer na početku ste prilično slabi. Gotovo kao da niste Jedi, već Kale.

Malo Uncharteda, malo svega!

Već sam vam ranije spomenuo planete kao igrive levele koji su u većini slučaja polu otvoreni svjetovi. Sve planete možete i trebate istražiti, ali nećete to sve moći na početku jer Cal je na početku Jedi koji je zaboravio svoje moći i mogućnosti.

To jasno znači da ćete se na planete vraćati iznova jer do hrpe stvari i dijelova mape nećete jednostavno moći odmah doći. Da, igra ima prilično podosta backtrackinga što se u današnje vrijeme naziva metroidvania tipom igara. Naučite i otkrijete novu sposobnost koja vam onda otvara nove mogućnosti i puteve i tako stalno.

Surfat ćete, skakati, klizati se i još puno toga što vam ne želim otkriti…pravi Uncharted!

Kroz čitavu igru ćete otkrivati nove moći i poteze i tek nakon nekoliko sati, pa i više, osjećat se kao pravi mladi Jedi. Upravo podosta ljudi Respawnu zamjera da se veliki dio igre ne osjećate moćno kao što bih jedan Jedi trebao, no zašto je to tako otkrit će vam priča. Cal na raspolaganju ima samo Jedi mač. Nećete pucati iz oružja, već je sve usmjereno na melee borbu i upotrebu Calovih moći koje ćete otključati i nadograditi kroz skill tree koji igra ima. Ako ćete istraživati i nećete žuriti kroz igru, gotovo ćete cijelo skill tree moći nadograditi. Zato istražujte, isplati se. Igra ne nudi različitu nadogradnju liku jer Jedi je Jedi, ali svakako se na početku isplati nadograditi staminu, Silu i zdravlje, a kasnije nikako nemojte preskočiti otključati skill pomoću kojeg možete bacati Jedi mač u daljinu. Shvatiti ćete to uostalom sami.

Iskustvene bodove zarađujete ubijanjem neprijatelja, ali i pronalaskom razbacanih stvari diljem planeta. Tu su razni codexi iz kojih ćete saznati jako puno toga o samoj priči i karakterima, duše Jedija i drugih likova koje će pričati svoju priču, a tu su i kutije koje donose kozmetičke stvari pomoću kojih možete kustomizirati svoje krpice, mač, ali isto tako i letjelicu te BD-51 robotića koji je apsolutno genijalan pomoćnik koji će vas pratiti na vašim putovanjima. Jedi mač ne možete posebno nadograditi, nego samo vizualno kustomozirati.

Katkad trebate samo pričekati i neprijatelji će sami sebi ubiti! Kao ovdje kad Storm Trooper palikuća roštilja meso!

BD-51 je izuzetno simpatičan robotić pomoćnik koji je itekako koristan. Ne samo da će vam hakirati vrata i kutije, već kasnije kad ga nadogradite BD-51 će moći hakirati manje robote i droide koji će vam pomoći u borbama. No, možda i ključna stvar je ta da će vam BD-51 nebrojeno puta spasiti život jer preko njega obnavljate zdravlje. Na početku igre imate samo 2 kapsule zdravlja koje će vam BD-51 ubrizgati, a kasnije možete nadograditi na puno više. Ne brinite, nije zbog toga igra lagana. Itekako će vam trebati zdravlja.

Za divno čudo i svaku pohvalu, osim borbe, istraživanja i spektakularnih scena u Uncharted stilu, Star Wars Jedi: Fallen Order donosi i nekoliko odličnih zagonetki koje nisu previše teške, ali za rješavanje nekih morat ćete upregnuti moždane vijuge.

Svaki planet u igri je dovoljno različit od drugog, a ne samo to, nego i lokacije unutar samih planeta su prilično raznovrsne. Kompletan dizajn je prilično pametan i igra gotovo uvijek ponudi nešto novo i drugačije da ne bude monotono. Baš kao u Souls igrama, otključat ćete nakon nekog vremena prečace, pa će backtracking biti manje naporan. Fast travel unutar levela ne postoji, nego ćete uvijek se morati vratiti sami na početak mape.

“Dobro, pa neću se valjda boriti protiv ove beštije?” Saznat ćete sami!

S tehničke strane, igra izgleda na momente prilično spektakularno grafički, ali je i prilično zahtjevna. Mi smo testirali PS4 Pro verziju koja je itekako znala imati učitavanja unutar levela kad prelazite na drugi dio, a i frame rate je znao prilično nekad štucati. Inače, PS4 Pro verzija donosi i svojevrstan performance mode gdje se rezolucija spušta na 1080p, ali igra se vrti u 60FPS-ova. Zvuk smo spomenuli da je fantastičan, kao i same animacije pokreta Cala, ali i neprijatelja što je jako bitno za sam flow borbe.

Star Wars koji smo čekali…

I Star Wars koji je jako dobro igra, ali i igra koja ima mana. Kao prvo, Cal je jako simpatičan mladić, no nema karizmu kao jedan Nathan Drake ili Lara. Možda samo treba vremena, ali nekako mu nedostaje više osobnosti. Možda u nastavku, ako do njega dođe. Neki od popratnih likova koje ćete sresti kao da su bolje napisani od samog glavnog lika, no možda je Respawn namjerno ostavio prostor za razvoj karaktera. Ipak je Cal još uvijek jako mlad.

Backtracking, odnosno vraćanje na lokacije ponovno i ponovno se neće svidjeti svima jer ruku na srce – backtracking znači ponavljanje levela i ubijanje istih neprijatelja. Dobro, treba reći da kad se vraćate na planete to uvijek bude kad otkrijete novu sposobnost što znači da nećete uvijek morati ići baš istim putem, ali ponavljanja itekako ima. Na svu sreću otključat ćete prečace, a i pojavit će se novi neprijatelji, no ostavljam mogućnost da će backtracking biti dosadan i monoton mnogima.

Naš mladi Jedi koji zaslužue nastavak!

Svakako još jedna stvar koja će možda nekima smetati je spomenuti osjećaj (ne)moći iliti Sile. Cal tek s vremenom i velikim odmakom postane sve jači i moćniji lik, no nikad nemate osjećaj da ste toliko snažni i jaki kao primjerice u Force Unleashedu. Možda to i nije loše, no Jedi mač se nekad čini prilično mlak i slab, a znamo što sve mač može. Opet, i tu ću ostaviti prostora za napredak u mogućem nastavku do kojeg će nadam se doći.

Kad gledamo igru kao akcijsku avanturu iz trećeg lica, moramo priznati da se uz Uncharted i Tomb Raider pojavio novi igrač na tržištu. Respawn je ponovno sve odradio školski i dodao svoj potpis, pečat i začin u čitavu priču. Studio se nije bojao otići korak dalje i u igru ubaciti brutalno dobru i katkad nemilosrdnu borbu.

Jesam li rekao da su lokacije spektakl? Jesam!

Ekipa se nije bojala da će to odbiti posebno mlađe igrače koji maštaju biti moćan Jedi. Pametno su ponudili četiri različite težine koje uvelike mijenjaju iskustvo igranja, a koje će zadovoljiti sve korisnike.

New Hope…

Respawn je stavio sve kvačice u kućice koje čine kvalitetnu akcijsku avanturu, a što je najbolje, ne morate nužno biti Star Wars fan da biste uživali u igranju igre. Ako jeste fan, onda je sve samo dodatni bonus, no za uživanje u igri ne morate znati što je Order 66 ili tko je Darth Vader.

Slobodno se možete prepustiti čarima istraživanja, platformskim elementima i spektakularnim trenucima koje igra ima. Za prvi put, Respawn je napravio jako dobar posao i nadamo se nastavku koji će biti i bolji jer mjesta za napredak ima.

Star Wars Jedi: Fallen Order recenzija

87

Jedna od najboljih Star Wars igara uopće, i odlična akcijska avantura uz neizostavni potpis Respawn studija koji je još jednom dokazao da na tržištu više ne postoje samo Tomb Raider i Uncharted.

Kako ocjenjujemo?