RecenzijeVijesti

Recenzija | Star Wars: Squadrons

Ne znam hoćete li mi vjerovati, ali baš svaki puta imam tremu kada pišem recenziju. Napisao sam ih već desetke i desetke, ali svaki put postoji bojazan da vam neću moći dočarati dovoljno dobro ono što sam doživio igrajući igru. Osobno smatram da je smisao recenzije čitatelju dočarati emocije koje doživite igranjem neke igre jer su emocije iskrene. One ne lažu. Drugi zadatak je prenijeti iste te emocije vama koji niste igrali igru i to na što kvalitetniji način.

Možete li sebe zamisliti kao pilota? Kao junaka? Možete li sebe zamisliti kako letite ogromnim i skupocjenim letjelicama koje su često veće od stambenih zgrada u kojima živimo? A možete li sve to zamisliti i u istom se trenutku osjećati tako maleno i beznačajno? Kao da ste potrošni materijal u uredu.

Letjelica u koju ćete ući kao pilot možda je najveća na svijetu, no vi ćete se osjećati tako skučeno i maleno. Shvatit ćete koliko ste maleni u beskraju svemira. Možda je razlog tome što kompletnu igru igramo iz prvog lica gdje vidimo samo kokpit i komande na ploči koje život znače. Odjednom, kad sjednete u svoju pilotsku sjedalicu, ništa više nije glamurozno.

Osjetit ćete znoj na prstima kad vam se neprijatelj zalijepi na „guzu“ letjelice, a vama štit bude na izdisaju. A onda kao Han Solo uletite među asteroide, smanjite gas na pola i savršenim skretanjem u zadnji tren izbjegnete taj isti asteroid, spasite sebi život i gledate neprijatelja kako mu život prolazi pred očima. On vas je naivno pratio punim gasom i završio svoj život u asteroidu. Ovo zvuči baš kao scena iz Star Wars filmova, samo što je ovdje riječ o igri i vama. Ovdje mi nismo pasivni gledatelj, nego smo kreatori epskih scena i doživljaja koje mogu ponuditi samo videoigre.

SKINUO SAM PRAŠINU S PLAYSTATION VR-a I ODUŠEVIO SE…

Iskreno da vam kažem – teško se nešto može mjeriti s iskustvom koje sam doživio igrajući igru na VR-u. Posjedujem PSVR koji je sad već mjesecima skupljao prašinu, a onda sam isprobao ovu igru i oduševio se. Star Wars: Squadrons možete igrati u potpunosti u VR-u. Ne samo priču, nego i multiplayer. Nema te riječi kojom vam mogu opisati osjećaj kada stavite na sebe VR kacigu i doslovno uđete u kokpit TIE Fightera ili X-Winga. Da, stvarno se osjećate kao da ste unutra u igri. Pogledate glavom lijevo ili desno i vidite ogromne razarače pored kojih prolazite, krhotine i ostaci neprijatelja lete prema vama, a vi izbjegavate groblje brodova ili se pak divite planetima u daljini.

PSVR verziju prati niža rezolucija i slabija grafička kvaliteta, no osjećaj je nenadmašan. Bitno je samo da vam VR ne uzrokuje motion sickness i ovo je najbliže iskustvo koje će vam dopustiti da budete dio Star Wars svijeta. Igrajući u VR-u imate puno bolji pregled na kompletnu mapu i položaj neprijatelja, pa se može reći da ste u određenoj prednosti nad igračima koji ne igraju u VR-u. Ako ste ikada željeli biti pilot Star Wars svijeta, sada to možete biti. Nemojte samo da vas žena blesavo gleda, kao mene, kad sam se toliko uživio da sam po stanu krenuo izbjegavati lasere i torpeda uz cviljenje, glasno disanje i znojenje. Usmrdio sam se od uzbuđenja i sreće. Treba li vam veća preporuka? He-he.

Jako je teško opisati doživljaj kad u jednom trenutku uništite dvije do tri neprijateljske letjelice, gledate kako njihove krhotine lete, a vi se osjećate kao junak. I jeste junak, jer ste ih porazili savršenim manevriranjem i pametnim balansiranjem vaše letjelice koju poznate u dušu. Drugačije nećete preživjeti.

Dvaput je dvaput

Electronic Arts mnogima nije najdraža kompanija, no mora im se priznati da smo u zadnje dvije godine dobili dvije jako dobre Star Wars igre. Imao sam čast recenzirati Star Wars Jedi: Fallen Order koji je jako dobra singleplayer Star Wars igra. Sad smo dobili jako dobru (prvenstveno) multiplayer Star Wars igru. Obje su igre totalno drugačije i nemaju veze jedna s drugom. Squadrons ćete čitavo vrijeme provesti igrajući u zraku i nema misija na tlu.

Igru je radio EA Motive koji je imao ograničen budžet prilikom izrade igre, no nemojte misliti da zbog toga igra izgleda loše. Dapače, Squadrons izgleda predivno i predstavlja možda do sada najbolju implementaciju Frostbite enginea. Mape i dionice u svemiru su predivne, letjelice detaljno modelirane i sve izgleda spektakularno. Zvuk letjelica, pucanja iz topova i lasera je vjerno prenesen iz Star Wars filmova i konačno je EA krenuo iskorištavati na pravi način skupo plaćenu Star Wars licencu.

Squadrons je čistokrvna Star Wars igra i ako volite taj univerzum, konačno ćete doći na svoje. Čak i ako niste fan Star Warsa, uživat ćete. Preduvjet je ipak da volite letačke igre jer, ponovit ću još jednom – nema misija na tlu. Možda će vas iznenaditi da nema ni mikrotransakcija niti će ih biti. Igra se čak ne prodaje po punoj cijeni nego ju možete kupiti za 39,99€. Ako vam sve ovo zvuči predobro to je zato što tako i je – Squadrons je prilično dobra igra. Igru smo testirali na PS4 Pro konzoli i nije bilo nikakvih tehničkih problema. Ako imate HDR ekran dodatno ćete uživati u jako dobroj implementaciji HDR-a. Boje izgledaju predivno.

Pričam ti priču o najboljem pilotu…

Squadrons je od samog početka najviše promoviran kao 5vs5 multiplayer igra, no veliko iznenađenje je prilično dugačka single player kampanja koja traje čak desetak sati. Priča nas vodi u vrijeme nakon uništenja druge Zvijezde smrti i radnjom se nalazi između originalne trilogije i nastavaka koji su došli poslije. Prilično čudno vrijeme za smjestiti radnju igre, stoga ne očekujte da će radnja ostaviti nekakav dublji smisao u Star Wars univerzumu. Kreirate svoje likove (igrate s obje zaraćene strane) i avantura može krenuti.

Iskreno – kampanja nije ništa posebno i prilično je jednolična, iako ima rijetke trenutke koji će biti čisti spektakl. Kampanju više promatrajte kao jako dobar i detaljan tutorial za intenzivne borbe koje vas očekuju u multiplayeru. Većina misija u kampanji je prilično slična i na isti kalup – uništi nešto ili zaštiti nekoga. Postoje iznimke koje je bolje da sami otkrijete. Bez obzira što je kampanja možda pomalo isprazna, bitna je za dvije stvari – pobudit će u vama neponovljiv Star Wars osjećaj i naučit će vas sve što trebate znati da biste bili spremni za multiplayer.

Sjetite se na početku recenzije kad sam vas pitao želite li biti pilot i junak? Ima nešto posebno u tome kada sjednete u kokpit X-Winga ili TIE Fightera. Komandna ploča se upali i na trenutak osjetite intimu vas i vaše skupocjene limene kante. Nekoliko sekundi poslije čujete onaj poznati „piju, piju, piju“ iz lasera, a 100 metara dalje, na obzoru (ili svemiru) vidite ogromnu eksploziju Star Destroyera. Sve to popraćeno uz fantastičnu Star Wars glazbu. Kao da slušate Mozarta ili Bacha u svemiru. Ovakvi trenuci su prava svemirska rapsodija koju ćete doživjeti samo u Star Wars igrama. Squadrons kampanja nema ogroman scale kao filmovi već je puno intimnija i usmjerenija prema pričama vaše letačke ekipe što za ovu igru nikako nije mana, no kampanji nedostaje dubine i raznolikosti da bi izbjegla etiketu prosječnosti.

Mislio sam da znam sve, a onda sam pokrenuo multiplayer

Squadrons nije simulacija letenja kao što je to Microsoft Flight Simulator niti teži realizmu kao jedan Elite Dangerous. Igra je arkadna pucačina koju je relativno lagano započeti igrati, ali jako teško usavršiti. Ljudski protivnici predstavljaju sasvim novu dimenziju u igri u odnosu na AI koji ćete upoznati u kampanji. Da biste bili dobri u multiplayeru, potrebno je uspješno savladati nekoliko mehanika koje nisu lagane za koordinaciju. Morat ćete shvatiti i dobro odvagnuti kad ćete dodati pun gas, a kad ćete brzinu morati staviti na pola. Manja brzina znači preciznije i brže skretanje. No, ako ste sporiji onda ste lakša meta, zar ne? Pa jeste. Što raditi onda? Pa svu energiju usmjerite na štitove. Ako vas neprijatelj lovi, velika je vjerojatnost da je sve prebacio na brzinu i da su mu štitovi i oružje dosta slabiji.

Što vi onda radite? Izdržite prvi napad zahvaljujući pojačanim štitovima, prebacite kompletnu snagu na oružje, pobjegnete mu u polje asteroida i krhotina te ga sprašite svojim topovima? Itekako dobra taktika. A što ako ste vi odličan pilot? Pa onda ćete kompletnu energiju usmjeriti na brzinu i natjerat ćete protivnika da u potjeri za vama napravi krivi korak i zabije se u krhotine na mapi ili čak drugog igrača. Možete li zamisliti tu scenu kada namamite protivnika da vas prati i u zadnji trenutak napravite od njega amatera koji će se zabiti u nekoga, a vi uživate u predivnoj sceni eksplozije? Osjećat ćete teški ponos i ushićenje. U takvim trenucima Star Wars: Squadrons jednostavno briljira, a takvih trenutka u multiplayeru doživjet ćete napretek.

KOLIKO? ŠTA KOLIKO? DVA! ŠTA DVA? PA DVA MP MODA!

Nije greška, da. Squadrons ima samo dva multiplayer moda i neće dobiti niti jedan drugi nakon launcha. Prvi mod nosi ime „Dogfights” i nije ništa drugo nego klasični 5v5 deathmatch. Ovaj mod ćete igrati ako nemate previše vremena i želite se na brzinu zabaviti jer mečevi u prosjeku traju desetak minuta.

Centralni i glavni multiplayer mod koji zahtjeva taktiziranje i podosta vremena je Fleet Battles.” Ovdje mečevi traju oko pola sata i zahtijevaju dobru koordinaciju svih igrača. te se također igraju 5v5. Cilj je srušiti neprijateljski moral i na kraju uništiti ogromni neprijateljski razarač. Da biste to uspjeli potrebno je izvršiti više različitih zadataka koji zahtijevaju timsku igru. Nije dovoljno samo uzeti jednu vrstu letjelice i jedan loadout – ovisno u kojoj se fazi napada ili obrane nalazite – potrebno je koristiti sve vrste letjelica i nekoliko vrsta različitih loadouta koje otključavate igranjem.

Na početku dok napadate manje zadatke i manje letjelice dovoljno je uzeti, primjerice, četiri manja broda koja su brza i okretna, no kad naletite na veće potivnike i teže zadatke, potrebno je koristiti bombardere, malene Fightere koji će čistiti protivnike i štiti spomenute bombardere i sl. Čak morate paziti u kojoj ćete fazi koristiti laserska oružja, torpeda ili rakete. U zadnjoj fazi, kada dođete do razarača, prebacite svu snagu na oružje i nadajte se da ćete uništiti mrcinu. U svakom je trenutku potrebno pratiti moral neprijatelja. „Fleet Battles” je zaista zanimljiv mod koji traži privikavanje, učenje i na kraju krajeva – vrijeme. Meni osobno svakako predstavlja samu esenciju Star Wars svijeta i osjećaja koji je teško opisati i doživjeti u drugim igrama.

Igra ukupno sadrži osam vrsta letjelica (četiri na strani Pobunjenika i četiri na strani Imperije). Svaka od njih ima posebne osobine (koje ćete nadograđivati igranjem) i uloge na bojnom polju. Neke letjelice su brže od drugih, neke imaju razornije oružje, a neke čak pružaju štit ostalim igračima. Svaka ima pomalo drugačiji način upravljanja, no ništa što će vam predstavljati problem. Ono što je apsolutno nužno da svladate što prije je energetski menadžment. Naime, postoje tri atributa u koja možete usmjeriti dodatnu snagu vašeg broda – brzina, štit i jačina oružja.

Oni su uvijek u balansu, no ovisno o potrebama na bojištu, jedan od njih možete pojačati do kraja. Jako je bitno da znate koji atribut u određenom trenutku maksimizirati, a koja dva držati u balansu. Kada nekoga ganjate, pametno je sve usmjeriti na brzinu. Kad vam je zadatak uništiti neku veću letjelicu, a vi ste uzeli teškog bombardera pametno je sve usmjeriti na snagu oružja, no kad to napravite onda ste jako ranjivi i ovisite o ostatku ekipe koji vas moraju štititi malenim i okretnim letjelicama kao što su TIE Fighteri ili X-Wingovi.

Prvi dojam koji multiplayer može ostaviti na vas je takav da ćete pomisliti kako je jednostavna i prosta igra. Istina je zapravo sasvim suprotna jer itekako ima dubinu. Kada usporiti, kada ubrzati, kada koji atribut maksimizirati, koju vrstu letjelice uzeti za koju fazu napada ili obrane? Kakve letjelice ima vaša ekipa? Sve to morate znati ako želite ozbiljnije igrati multiplayer. Ako ne želite – ne morate. Zabavit ćete se dobro ako samo želite letjeti i bezglavo pucati. Ovo je takva igra koja vam nudi zabavu i još više zabave, posebno ako imate ekipu za igranje. Tada ćete doživjeti pravo Star Wars iskustvo koje niste doživjeli godinama u (Star Wars) igrama.

Za malo novaca puno zabave

Ako planirate ovu igru igrati na PC-u, istu već možete kupiti za otprilike 15-20€, što je prava bagatela za količinu zabave koju igra pruža. Ako volite Star Wars svijet, ovo je igra koju ne smijete propustiti, čak i po punoj cijeni. EA Motive napravio je odličan posao i čini mi se da je ovu igru radila ekipa koja voli Star Wars univerzum. Što više igram igru, sve više imam osjećaj da je ovo prije svega ljubavni projekt ekipe koja je uz podosta ograničen budžet napravila vrlo dobru Star Wars igru.

Naravno da nije sve savršeno, baš zbog ograničenog budžeta. Zbog toga imamo samo dva multiplayer moda i priča je prilično plitka. PC verzija još uvijek ima određenih tehničkih problema i Fleet Battles zahtjeva određenu ravnotežu.

Sve ove mane nisu toliko značajne s obzirom na količinu zabave i Star Wars osjećaja koji igra nudi. Obavezno probajte igrati u VR-u, ukoliko ga posjedujete za PC ili PlayStation. May the FFA be with you.

Star Wars: Squadrons recenzija

80

Igra za sve fanove Star Wars univerzuma i sve vas koji volite arkadne letačke pucačine. Zabavna, izazovna i iznenađujuće igriva. Šteta samo što nema više multiplayer modova i što je kampanja pomalo plitka.