FFA osvrt na Gran Turismo 7 VR. Da je recenzija, bilo bi 100 od 100

Nissan Skyline GT-R V-Spec II. Tokyo Speedway. Noć. Glazba izgašena. Svjetla upaljena. Motor prede. Zvijezde vas pozdravljaju. Savršeno. Predivno.

Put do savršenstva

Moj brat je ogroman Gran Turismo obožavatelj. Odmalena smo dvije igraće ljubavi dijelili – Špiro i GT. Sati i dani su odlazili na skupljanje auta u GT2, 3 i 4 garaži. Maratoni su se vozili na Le Mansu, kontroleri mijenjali ruke kroz dan i noć. Ja sam bio B-Spec majstor, a on A-Spec stručnjak. PS3 generacija nas je malo zezla, ali sa Sportom smo se vratili nazad u štos. Sport je bila nešto drugačija priča, vremena su se promijenila i za nas dvojicu i za Polyphony. Jedna stvar je ostala ista – Polyphonyev pogled u budućnost. Svaki GT je tehnološko čudo; amalgam krvi, znoja i suza ekipe Japanaca vanzemaljaca opčinjeni autima.

Kensei durifto.

Sport je imao simpatičan VR mod, limitiran snagom konzole i nedostatan za viziju studija. To je bio prvi korak. Nitko nije očekivao da će Polyphony sa GT7 i PSVR2 napraviti olimpijski skok.

Braco danas svraća na ručak svaki dan. Razlog nije besplatna boomerska hrana, niti ugodno druženje s familijom. Braco dolazi zbog jednog kruga na Nurburgringu za S licencu. Trka s vremenom u Baškoj Vodi na Zmajevoj stazi za 2 milijuna kredita. K-kup sa Capuccinom u američkoj pustinji. Reli s Imprezom. Lamborghini Diablo na onome zavoju na Laguni.

Neprocjenjivo

Moj braco je skupio preko 200 auta u GT7. Prvi auto koji je želio vidjeti u VR-u je bio – Fićo. Dobri stari Fiat 500. Braco je dvometraš kad stoji uspravno, pa je Fićo još sitniji i smješniji. Klasik naših prostora je stajao ispred brace, u realnim dimenzijama, realističnim refleksijama i pravim zvukom kaskajućeg motora snage dva tovara. Fićo je spreman za Trial Mountain. Braco kruži okolo Fiće, provjerava svjetla, branike, kvake, auspuh… Braco legne na pod, da, tako je, ovjes je tu. Karoserija potpuno modelirana. Čujem tiho „isuse” s poda. Braco sjedne na pravi krevet, sa pravom kacigom na glavi, stisne botun za sjesti u virtualni auto. Ushit oduševljenja. Glasno „ISUSE”. Cerek. Divljenje i radost.

Na ovome parkingu su utrošeni sati.

Braco je proveo slijedećih nekoliko sati (!) uživajući u čistoj auto pornografiji. 200 auta nije ni pola dostupnog kataloga GT7, budite svjesni, a u par sati je vidio možda 4-5 auta. Količina opscenih, autističnih, naprosto manijakalnih detalja za svaki automobil je neopisiva. Ne mogu vam dočarati razine endorfina koje vam je tijelo sposobno proizvesti kad zasjednete u jedan Bugatti ili Samba bus. Ne možete dirati šoferšajbu, nemate virtualne ruke, ali nije ni bitno kad vam oči upijaju svaki kristalno jasan piksel. Bratov komentar nakon jednog popodneva isključivo u virtualnom izlogu je bio: „zaboravio sam da sam ovdje.”

Bez kompromisa

Naravno, to je samo početak. GT7 u VR-u je kompletan paket. Svaka staza, svaki mod igranja, sve je dostupno u VR-u. Logično, jedino što ne možete je split-screen u dva igrača, no nitko se neće žaliti. Također, postoje GT Vision auti koji možete nabrojati na prst jedne ruke bez virtualne kabine. Cijela igra je u VR-u bez ikakvih problema. Sense VR kontroleri nisu podržani, igrate i dalje sa običnim DualSenseom. Za više detalja o samoj igri, vratite se nazad na našu prvotnu recenziju. Bitno je napomenuti kako GT7 redovito dobiva nove aute, staze i načine igranja. U trenutku pisanja ove recenzije, stigle su formule. I one su dostupne u VR-u jer – pobogu, zašto ne?

Mrak na cesti je – mrak.

VR iskustvo vožnje u GT7 je druga dimenzija video igara. To mogu reći bez skupog sporta volana, pedala, mijenjača i force feedback sjedala. DualSense sam po sebi puno pomaže u razumijevanju i osjećanju staze pod gumama. Spojite to sa 3D audiom (kvalitetne slušalice obavezne!) te imate odlično shvaćanje vašeg odabranog auta, staze, vremenskih uvjeta i položaja u utrci. Kaciga na glavi mijenja stvari. Braco je, tipično za svaki GT koji igramo, uvijek prvo rješavao licence. VR kaciga je došla pred početak S testova. Prvi put u životu, braco je uspio riješiti S licencu – isprve. Kako on kaže, a i ja mogu potvrditi, pod kacigom je dosta lakše pogoditi pravi kut upada u zavoj. Znat ćete kada treba zakočiti. Odabrat ćete točku na horizontu jer je to sada pravi horizont u ravnini vaših očiju. Znate koliko je auto težak ili lagan jer se trese ne samo na kontroleru nego i na kacigi. Osjećate kako prede dok stišćete pedale. Osjetite svaku krivulju, svaku nepravilnost na cesti. Reli je potpuno drugačije, delikatnije iskustvo u VR-u.

Isključite sav UI za potpuno realni ugođaj. Samo vi i instrumenti na ploči. Maknite glazbu da ne smeta. Čujte taj motor. Zapalite gume sa Truenom na Fuji Speedwayu. Deja Vu. Divite se kako se svjetlost odbija od stakla. Primjetite da svaki auto bilježi kilometražu kako treba na brojčaniku. Shvatite kako slijepi kut odjednom postoji. Neugodno se iznenadite koliko ste maleni i niski, jer je model vozača očito Japanac. Zagledajte se u svoj odraz sa anime kacigom u retrovizoru. Slupajte se jer ste zaboravili da vozite i morate gledati naprijed. Upalite VR replay i stojite usred ceste dok deset monstruoznih auta zuje kroz i oko vas. Vi ste tu, a niste tu. Nestvarno je stvarno.

Kako opisati doživljaj kada Viper drifta pored vas u Japanu? Kako?

Hrabri novi svijet

GT7 vam daje priliku voziti legendarne aute koje nećete nikad vidjeti uživo. Ovdje nema pravljenja ili varanja; vi ih vozite, zapravo, u virtualnome. Upravo sada, dok tipkam što brže mogu pod budnim okom urednika koji mi je omogućio ovo čudo od tehnologije, GT7 nudi šansu svim igračima odvoziti olimpijske kvalifikacije za posebno e-sports natjecanje u Singapuru. VR je, ja bih rekao, obavezan za ozbiljne vozače. (Jedan od trenutnih finalista je Hrvat. Uvjeren sam da ima kacigu. Tkogod da si, svaka ti čast, samo tako.)

Polyphony i njegov ćaća Kazunori imaju jedan cilj – podijeliti ljubav za aute svima. Nebitno je koliko ste uživljeni u metalne konje. Ja nemam pojma o razlikama između prednjih i stražnjih motora, vrstama guma, aerodinamici… Potpuno je nevažno. Onog trena kad sjednete u superauto vaših snova (kojih niste ni znali da imate) i zagledate se u startnu liniju na Grand Valley, nema vam povratka. GT vas je osvojio. Život je lijep.

Naučit ćete što znači brzina.

Gran Turismo 7 u VR-u je ultimativni dokaz ljudskog neprekinutog žara za napredak. Skupi luksuz? Da. Drugačije ne bi moglo. Vrijedi li dvije prosječne hrvatske plaće i više? Apsolutno. Braco je počeo skupljati cente sa strane. Volan i pedale za početak. Nurburgring će biti vatreno krštenje.

GT7 se igra svaki dan. GT7 se diše svaki tren. Ovo je gaming nove generacije.