Intervju s Arminom Bečirevićem, hrvatskim cosplay genijem!

Imali smo iznimnu čast intervjuirati čovjeka koji je osvojio prvo mjesto na gotovo svakom natjecanju na kojem se pojavio i vjerojatno najboljeg cosplayera u Hrvatskoj – Armina Bečirevića! Što nam je sve Armin rekao o cosplayu, ali i o sebi općenito, čitajte u tekstu koji slijedi.

Iako je Armin već dugi niz godina u svijetu cosplaya na gaming sceni je snažan utjecaj pustio prošle godine kada je osvojio 1. mjesto na cosplay natjecanju održanom na Reboot InfoGameru gdje je nagrada bila putovanje u Japan na Tokyo Game Show 2018. Što Armin kaže o čitavom tom iskustvu i o životu cosplayera općenito?

FFA: Za početak, lijepi pozdrav, Armine i hvala ti što si pristao na intervju s nama! Kako bi te mi, a i naši čitatelji upoznali, reci nam ukratko – tko je Armin (odakle dolazi, čime se bavi, osnovne informacije)?

Armin: Ok, super, lagano za početak. Ja sam Armin Bećirević, diplomirani inženjer brodogradnje, preživljavam u Rijeci gdje sam proveo cijeli život a u slobodno vrijeme izrađujem predmete i kostime iz igara, filmova, animea itd.

FFA: Javnost te možda najbolje upoznala prošle godine kada si pobijedio na Rebootovom Infogamer cosplay natjecanju. Kakvo je za tebe bilo iskustvo natjecati se i pobijediti na možda i najvećem cosplay natjecanju u Hrvatskoj, pogotovo kada se uzme u obzir da je glavna nagrada bila putovanje na Tokyo Game Show ove godine?

Armin: Na Infogameru je u svakom slučaju bilo puno ljudi, ali najveće cosplay natjecanje? Nikako. Broj cosplayera na konvencijama i na Infogameru je neusporediv. Razlog tome je vjerojatno taj što na Infogameru nema previše sadržaja koji bi privukao prosječnog cosplayera, a da nije gamer.

Natjecanje je bilo ok, ima još puno mjesta za poboljšanje te se nadam da će s vremenom biti bolje i profesionalnije kako dolikuje nekom eventu te veličine. Razlog tome je vjerojatno što nemaju iskustva s tako nečime, ali s iskustvom se uči. Meni osobno je bilo najveći gušt samo nositi kostim uokolo jer sam ga radio tako dugo, ali i zato što sam bio Arthas. Tko se ne bi osjećao super u kostimu jednog od svojih najdražih likova!

Naravno, tu je i nagrada za koju mi je iskreno drago da sam ju osvojio. Volim Japan i japansku kulturu i kad sam skužio da sam osvojio tu nagradu, trebalo mi je par dana da dođem sebi nakon umora da shvatim da stvarno idem u Japan.

FFA: Kada smo već spomenuli Tokyo Game Show, znamo da je Japan svijet i kultura za sebe, no ti si se baš nedavno vratio od tamo i to s eventa koji ne može vrištati više: Japan! Što te se najviše dojmilo tamo, a što možda razočaralo, te možeš li nam nekako opisati cijeli taj put i to iskustvo?

Armin: Pa put se može opisati jednostavno: auto, avion, čekanje, avion, čekanje, vlak, vlak, spavanje. Obrnuto u smjeru nazad. Od 4 dana puta putovao sam sveukupno 50 sati, tako da to je bilo loše. Trebalo mi je poslije toga 3 dana odmora samo da dođem sebi i ponovno se počnem buditi na vrijeme ujutro.

Na TGS-u sam bio 3,5 sata i to mi je bilo super iskreno. Iako nisam imao svoj cosplay support za pomoć oko kostima, bio sam presretan jer sam napokon mogao vidjeti ono što sam do tada vidio samo na internetu. Osim toga, ne mogu nažalost reći da je išta bilo bolje.

Nedjelja ujutro pakiranje, doručak i brzinska kupovina suvenira u Akihabari, te ručak u Shibuyi prije puta nazad.

FFA: Sada kada smo čuli o tvojim nedavnim avanturama, vratimo se na ono generalno. Zašto se uopće baviš cosplayom? Što te je potaklo na to i koliko se dugo baviš time?

Armin: Pa cosplay me zanima od malih nogu. Uvijek sam bio geek i dio različitih fandomova kao Harry Potter, LOTR, Star Trek, Star Wars, Anime itd. i tako sam polako krenuo s cosplayem. U početku sam cosplayao neke lagane likove sa stvarima koje sam nalazio doma ili lako nabavljao. A od prošle godine, kada sam uspio prikupiti novca za materijale, s većim stvarima i prvi je bio Arthas. Tako da sam u cosplayu sigurno preko 12 godina, a ono što bi rekli legit tek godinu dana.

FFA: Na koji od svojih kostima/likova gledaš kao na svoj najdraži uradak, a za koji možeš reći da ti ga je bilo najteže izraditi/izvesti/nositi?

Armin: Najdraži kostim bez premca je Arthas. Ne sviđa mi se izvedba jer sam prvi put koristio sve te materijale i tek se učio, ali tog lika toliko volim da ću ga kad-tad opet napraviti i ovaj put da izgleda kao da je ispao iz igre ili nekog filma i uživat ću svake sekunde u izradi koliko god trajala.

Najteže za izraditi? Sve što ne znam ili radim prvi put. Kad god nešto radiš po prvi put moraš računati da ćeš utrošiti 3 puta više vremena i materijala nego si očekivao. Ali ono što mi recimo zapinje za oko je kruna za Thranduila iz Hobbita. Krunu sam izrađivao od termoplastike. Termoplastika se treba grijati i onda modelirati, a kako je bila potrebna velika preciznost, morao sam sve na gole prste raditi, tako da sam spalio prste i dlanove i u nekim periodima po par dana ostavljao posao sa strane da zacijele ruke.

Osim toga, svaki kostim ima svoje prednosti i mane prilikom nošenja, ali velikoj većini je jedna stvar zajednička. U njima ćeš se skuhati i proklinjati dan kad je artist odlučio nacrtati taj plašt ili dodati taj dio oklopa i slično. Tako je bilo s Arthasom. Volim se slikati s ljudima, ali u jednom trenu sam morao odbiti sve i izaći na zrak samo da dođem sebi od silne topline.

FFA: Koliko ti u prosjeku traje čitava faza pripreme i kreacije kostima? Koliko dugo ustvari razmišljaš o tome koji će ti lik biti sljedeći na kojem ćeš raditi, a koliko traje onda izrađivanje svega potrebnog?

Armin: Pa pripreme su duge. Najčešće se počne par mjeseci prije same izrade sa prikupljanjem materijala i razmišljanjem kako što napraviti. Svaki problem koji uspiješ riješiti prije same izvedbe skratit će ti vrijeme izrade i uštedjeti novac. Uvijek se trudim izabrati lika koji mi paše po građi, visinom, oblikom lica, itd., ali naravno prioritet imaju likovi koji mi nešto konkretno znače ili su u fandomu koji volim.

Izrada kostima može trajati od mjesec dana pa na više, ne znam iskreno ima li granice. Postoje projekti koje znam da, ako ih započnem, ne bih završio ni za godinu dana. Ali ako bih morao dati neki prosjek za pristojan kostim, 3 mjeseca konstantnog rada, poslije posla naravno i svaki vikend. Svaki prop ili komad kostima obično uzme oko tjedan dana, u najboljem slučaju, a zna i više ovisno o tome kolika si picajzla.

FFA: Misliš li da cosplay ima svoje benefite? Odnosno misliš li da rad, kako tvoj, tako cosplayera općenito, može biti zamijećen od strane ljudi koji rade u filmskoj, kazališnoj, pa i gaming industriji, te da ljubav prema cosplayu može postati i profesionalni posao?

Armin: Naravno. Jako puno ljudi i ima takve biznise, a i sve veće kompanije tipa Nintendo i Blizzard imaju svoje sponzorirane cosplayere koji izrađuju i nose njihove likove ili na neki drugi način promoviraju izradu tih kostima. Jedan primjer je i Bethesda. Ona je prilikom izdavanja Skyrim specijala angažirala cosplayere da naprave tutorijale kako izraditi kostime iz igre. Tim potezom su fanovima dali što žele, a sebi ogromnu promociju.

Svi veliki eventi koji drže do sebe plaćaju bolje cosplayere i slične influencere da njihovim prisustvom budu zanimljiviji određenoj sferi ljudi. Primjerice, kad god se spominje neki event ili se fotografira, rade videi i slično, u prvo planum su uvijek i cosplayer, uz temu eventa. A i realno, ako vidiš nekog u kostimu svog najdražeg lika iz igre, pa mislim uzeti ćeš barem sliku, i to je ono što organizatore evenata zanima – davanje zajednici jer je zajednica ta koja kupuje njihove proizvode. Tako da definitivno mislim da se može napraviti posao, ali da treba puno znoja i truda.

FFA: Koliko je po tvome mišljenju cosplay scena u Hrvatskoj i na Balkanu (ne)razvijena u usporedbi s ostatkom svijeta?

Armin: Definitivno nismo pri vrhu, ali polako sustižemo ostale. Razlog zašto nismo je vjerojatno pristup materijalima i alatima. U Americi npr. prosječnom tinejdžeru nije problem otići u neku hobby trgovinu i samo novcem od džeparca pokupovati stvari koje mu trebaju, dok kod nas moraš imati posao da možeš financirati bolje kostime, a ono što je najgore, moraš se potruditi da nađeš što ti treba jer ništa nije na dohvat ruke. Plus, stvari koje koristiš najčešće su skuplje nego u prije spomenutoj Americi ili čak Njemačkoj.

FFA: A s obzirom da smo se uhvatili problematike našeg područja, moramo te onda i pitati, gledaju li te ljudi čudno kada te vide u kostimu ili kako nosiš negdje neki dio kostima? Jesi li ikad doživio ikakva neugodna dobacivanja s obzirom da ona znaju biti česta za sve što ljudi ovdje smatraju drugačijim?

Armin: I ne baš. Kad si na konvenciji ili sajmu onda si tamo i ljudi očekuju takve stvari. Desilo se da smo zbog fotografiranja ili slično bili van evenata i ljudi gledaju, ali nemaju što pretjerano za reći. Obično komentiraju ako im se svidi kostim i to je to.

FFA: Postoji li neka osoba koja izrađuje kostime ili se bavi cosplayom za koju ti možeš reći da je tvoj idol i da pratiš njen rad?

Armin: Pa idole baš i nemam, više je to osjećaj suparništva za mene. Ako netko napravi nešto što mi se svidi, onda se trudim da napravim drugi put bolje i to je to, haha. A ako bih spomenuo nekog čiji rad pratim, onda bi to bili Punished Props (SAD) i Kamui cosplay (Njemačka), oboje na YouTubeu. Njih sam počeo pratiti prije nego sam krenuo s izradom kostima i učio sam kako što napraviti, tako da sam već na samom početku otprilike znao što radim, ali naravno, praksa je praksa, a i napomenuo sam prije, materijali i alati njima dostupni su neusporedivi s našima, tako da u konačnici sve spada na snalaženje i vještinu s alatima koje posjeduješ.

FFA: I za kraj, koji su tvoji sljedeći koraci? Gdje ćemo te moći opet vidjeti? Planiraš li se pojavljivati i ove godine na nekom natjecanju? Postoje li možda neki planovi širenja utjecaja cosplaya kod nas?

Armin: Pa trenutno mi je plan usavršiti vještine koje imam i naučiti još par drugih jer je u planu YouTube kanal gdje ću izrađivati propove iz popularnih igara i stvari za konvencije. To će biti videi ili kompilacije više njih u trajanju od 10 do 30 minuta gdje ću pokazati ljudima kako napraviti neki komad iz igre sebi doma, za ukras ili konvenciju, sa stvarima koje vjerojatno imaju doma ili su im pristupačne čak i kod nas.

Osim toga, pojavljivat ću se na svim većim konvencija kod nas i u blizini, primjer ComicCon u Beču (VIECC), Sferakon, Infogamer, Istrakon, Rikon, Liburnicon itd.

A cosplay kod nas zdravo napreduje, svake godine kostimi su sve bolji, sve se više ljudi bavi takvim načinom umjetničkog izražavanja kako bi se izrazili ili podržali svoje najdraže likove/fandome.

FFA: Hvala ti na ugodnom razgovoru! Radujemo se svim tvojim budućim projektima i nadamo se da ćemo te ubrzo gledati opet u nekom, vjerujemo, fantastičnom kostimu!

Armin: Hvala vama i vidimo se!


Armina i njegov rad pratite na njegovom Instagram profilu! Ako vas zanima više o cosplayu, za vas imamo članak Uvod u cosplay.