Projekcije konzola nove generacije

Rasprave o idućoj generaciji konzola u proteklih nekoliko mjeseci intenzivirale su se do te mjere da su krenule i prve projekcije razdoblja izlaska novih konzola te njihovih specifikacija i snage.

Većinu tih projekcija smatramo neutemeljenima, a ovdje ćemo razložiti i zašto, kao i ponuditi vlastitu projekciju razvoja, specifikacija te izlaska konzola nove generacije. Prije nego krenemo iznositi predviđanja vezana uz iduće konzole, korisno je ukratko proanalizirati aktualnu generaciju konzola i specifičnosti tekućeg ciklusa konzola. Trenutnu generaciju konzola karakterizira nekoliko specifičnosti od kojih će neke utjecati i na razvoj nove generacije stoga ćemo ovu situaciju pobliže objasniti.

Generacijski skok u performansama

U ovom segmentu poslužit ćemo se metrikom teoretske snage izražene u FLOPS-ima koja (iako daleko od idealne te zanemaruje neke vrlo bitno stavke) ugrubo može poslužiti u ovu svrhu ilustriranja šire slike. Promatrano iz perspektive FLOPS-a, razvidno je kako je najveći skok u performansama ostvaren u prijelazu PS2/PS3 generacije. Relativni skok u performansama iz generacije u generaciju bio je u porastu te je sa PS3/PS4 prijelazom zabilježen pad (PS4 je oko 8 puta većih performansi spram PS3, dok je Xbox One spram prethodnika jači oko 5 puta). Razlozi za pad u skoku performansi su brojni, od štednje na komponentama konzole od strane OEM-a (u ovom slučaju Sonyja i Microsofta), činjenice da je upotrebljen APU umjesto posebnog GPU-a, usporavanja Mooreova zakona i slično. Dakle, prethodni prijelaz generacije konzola prvi je u kojem je skok performansi u relativnom omjeru pao. Navedena činjenica ne podrazumijeva (još) manji skok u performansama u idućoj generaciji konzola, ali jasno implicira koji su scenariji realni, a što nije izgledno za očekivati.

Zakon opadajućih prinosa

Nastavno na prethodni segment nadovezuje se i pravilo poznato iz fizike i ekonomije, a koje se tiče i tehničkih aspekata konzola te vizuala koje iste isporučuju. Da pojasnimo, zakon opadajućih prinosa u praksi se odnosi na činjenicu da je protekom vremena potrebno uložiti sve više rada za sve manji učinak. Plastično pojašnjeno, auto od 50 KS može postići brzinu od 150 km/h, međutim auto dvostruke snage (100 KS) u uobičajenim okolnostima ne može biti dvostruko brži te postići brzinu od 300 km/h. U pogledu konzola te gaminga općenito, zakon opadajućih prinosa djeluje dvojako. Prvenstveno, radi se činjenici da je rast procesorskih taktova prestao na nešto više od 4 GHz te da je usporila i minijaturizacija tranzistora zbog čega nanometarske dimenzije više nisu stvar realne geometrijske dimenzije već prvenstveno marketinški pojmovi. S druge strane, zakon opadajućih prinosa nalaže i da se za jednak vizualni skok uloži sve više resursa. Dakle, u situaciji kada je razvoj silicija davno dosegnuo vrhunac te je napredak hardvera usporio, istovremeno trebamo više snage nego ikada kako bismo ostvarili uobičajeni vizualni pomak u kontekstu smjena generacija konzola.

Vizualni aspekt zakona opadajućih prinosa

4K (polu) generacija

Još jedna specifičnost aktualne generacije konzola odnosi se na pojavu novih izvedbi konzola s podrškom za reprodukciju sadržaja u (ultra) visokoj rezoluciji. U tom pogledu ne slažemo se s uobičajenim narativom koji nalaže da će se konzolom nove generacije odgovarati na pojačanu verziju aktualne konzole. Skloniji smo stavu da je izlazak 4K verzija aktualnih konzola djelovao kao svojevrsni reset ciklusa konzola te da je time ustvari produžen vijek tekućem ciklusu konzola.

Nabrajanje karakteristika aktualne generacije konzola navodi nas na sljedeće zaključke

Za kraj, projekcije snage i izlaska konzola nove generacije, PlayStationa 5 i Xboxa 4