Deset dana druženja s PlayStationom 5 je iza nas. Nakon skoro 100 sati igranja i testiranja opisat ćemo vam naša iskustva, upozoriti na probleme, a odmah ćemo vam na početku odgovoriti biste li trebali kupiti novi PlayStation.
Kako bismo odgovorili na to pitanje, prvo vas trebamo smjestiti u barem jednu od četiri skupine.
- Igram na PS4 ili PS4 Pro ili na nekoj od prošlih PS konzola
- Igram na XONE, XONE X, Switchu ili na nekoj od prošlih Xbox ili Nintendo konzola
- Igram na relativnom slabom PC-u s grafikom prije RTX-a
- Igram na relativno snažnom PC-u s RTX grafikom s više od 8GB RAM-a
Odgovor igračima iz prve tri grupe je definitivno DA. A onima iz zadnje grupe to bi bilo MOŽDA. U nastavku ćemo sve objasniti.
Sadržaj
Dizajn
PlayStation 5, kao najveća konzola ikada, nekome je ružan, a nama je prekrasan. Međutim, radi se o subjektivnom mišljenju, a ono se može drastično promijeniti ovisno o položaju u kojem ćete držati konzolu.
Dobra vijest je ta da sa svakom prodanom konzolom Sony isporučuje i stalak. Bilo da ćete PS5 držati u vodoravnom ili okomitom položaju, korištenje stalka je obavezno. Postoje dva razloga zašto je to tako i u vodoravnom položaju. Prvi je taj da su bočne stranice konzole neravne, a drugi je bolje hlađenje.
Mi smo odabrali držati konzolu u okomitom položaju, a kada prednju stranicu (kojom dominira PS5 logo u gornjem lijevom uglu) okrenete prema igraču, PS5 u takvoj poziciji posebno imponira, dominira prostorom i privlači pažnju kao jedan luksuzan komad tehnike.
Kada imate iznadprosječno veliku konzolu, kao najveći problem nameće se prostor. U okomitom položaju zajedno sa stalkom izmjerili smo 40.6cm visine što će biti problematično ako ste ograničeni visinom police. U suprotnom, s 38.8cm dužine u vodoravnom položaju PS5 ćete ugurati u svaki prostor, a potrebno je pripaziti da sa svake strane imate barem 5 do 10cm prostora kako bi konzola imala prostora za „disanje”.
Upravo je „disanje”, odnosno hlađenje, glavni krivac glomaznosti novog PlayStationa. S više prostora za strujanje zraka unutar konzole, PS5 je praktički nečujna konzola, a zašto će takva ostati i u narednim godinama objasnit ćemo nešto niže u tekstu.
Tehnikalije i performanse
Komponente
Unutar impozantnog kućišta skriva se AMD-ova tehnologija i poneko prilagođeno rješenje poput NVMe SSD diska performansi koje su još uvijek nenadmašne čak i na snažnijim i skupljim računalima.
RDNA 2 grafika snage 10.28 teraflopsa sposobna je gurati 4K rezoluciju uz ray-tracing tehnologiju i do 120 FPS-a. AMD-ov procesor Zen 2 s 8 jezgri na taktu od 3.5GHz značajno je nadograđen u odnosu na PS4. 16GB GDDR6 RAM memorije zajedno s NVMe SSD-om prostora 825GB i propusnosti podataka od čak 5.5GB/s zaokružuju ovaj impresivni sistem.
SSD disk i dostupan prostor
825GB prostora jedini je trn u oku konfiguracije PlayStationa 5. Budući da se radi o disku još neviđenih performansi koji je Sony, zajedno s partnerima, razvio baš za PS5, kako bi postigao brzine poput navedenih, proizveden je u arhitekturi koja ne dopušta više prostora. Odnosno, iduća razina prostora iznosila bi 1650GB što bi značajno povećalo cijenu konzole.
U ovom trenutku prostor konzole nije moguće nadograditi budući da u slobodnoj prodaji još ne postoji disk performansi poput onoga u PS5, međutim, jednom kada on postane dostupan moći ćete ga jednostavno ubaciti u konzolu u poseban utor.
Nakon što operativni sustav konzole zauzme svoj prostor na disku, na raspolaganju preostaje 667GB. Mi smo ga gotovo popunili nakon instalacije 10-ak povećih igara, a među njima su i ekskluzive poput Demon’s Soulsa, Marvel’s Spider-Man: Miles Moralesa, Sackboya te kapitalaca s PS4 poput Battlefielda V i Red Dead Redemptiona 2.
PS4 igre možete igrati s klasičnog vanjskog USB diska te tako uštedjeti prostor na internom SSD-u PlayStationa 5.
Izvođenje igara i performanse
PlayStation 5 je u odnosu na prošle generacije ostvario jedan od najvećih skokova po pitanju grafike i samog izvođenja. Prvo što ćete osjetiti i neće vam nikada dosaditi je ogromni napredak kod učitavanja igara. Ono se izvodi praktički instantno, a loading ekrani doslovno su postali relikt prošlosti.
Vremena učitavanja testiranih igara:
- Spider-Man Miles Morales: 7 sekundi, 2-3 sekunde za fast travel
- Sackboy: A Big Adventure: 8 sekundi, 2 sekunde za učitavanje levela
- Astro’s Playroom: 7 sekundi
- Demon’s Souls: 7 sekundi za učitavanje levela iz Nexusa
- God of War (PS4 igra): 20 sekundi
Performanse igara
Grafički je PS5 napravio značajan odmak u odnosu na prethodnu generaciju. Ekskluziva Marvel’s Spider-Man: Miles Morales unatoč velikom gradu izvodi igru u 4K rezoluciji s ray-tracing refleksijama, dok je količina detalja i NPC-a na ulici impresivna. Sveukupno, Miles Morales izgleda neusporedivo bolje od ionako impresivnog prikaza na PS4.
Ponuda odabira izvođenja igara u Performance i Fidelity izvedbama postao je trend u početnim igrama nove generacije. Ekskluzive poput Miles Moralesa i Demon’s Soulsa u Fidelity načinu izvođenja izvode se s većom količinom detalja u 4K i 30 sličica u sekundi, a Performance način izvođenja prioritizira izvođenje u 60 sličica u sekundi uz poneki gubitak detalja. Mi smo često birali izvođenje u Performance načinu, budući da su igre fluidnije, a grafički se zaista ne gubi previše. U svakom slučaju, pozdravljamo ovaj trend.
- Recenzija | Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
- Recenzija | Demon’s Souls Remake
- Recenzija | Sackboy: A Big Adventure
Igre koje nismo isprobali na PS5, poput Call of Duty: Black Ops Cold Wara i Dirta 5, nude dodatan mod uz izvođenje u 120 sličica u sekundi nauštrb dodatnog „kresanja” detalja. Za izvođenje igara u 4K rezoluciji i 120 FPS-a bit će vam potreban kompatibilan TV koji podržava HDMI 2.1 povezivanje. Nabavkom takvog, skupljeg TV-a ne trebate žuriti i nećete puno propustiti, a igranje u 120 FPS-a najviše će cijeniti kompetitivni igrači.
S druge strane, multiplatformske igre poput Assassin’s Creed: Vallhalle i Watch Dogs: Legiona ograničavaju starije konzole za koje su primarno i razvijane. Iako ćete primijetiti grafički napredak po pitanju rezolucije i količine detalja, izvođenje takvih igara nije bajno i nije na razini koju očekujemo od nove generacije. Poteškoće su to koje smo i očekivali, a Sony će još barem godinu dana prije svih gurati tehnički napredak u first-party igrama. Ono po čemu se itekako vidi napredak su brzine učitavanja koje nisu zaobišle ni multiplatformske igre.
PS4 igre na PS5
Sve igre s PlayStationa 4 izvode se bolje na PlayStationu 5. Igre koje nisu dobile grafičke nadogradnje za nove konzole, a takvih je velika većina, grafički izgledaju identično kao i na PS4. Međutim, igraju se bolje i fluidnije budući da je svaki pad FPS-a s PS4 anuliran sirovom snagom PS5 konzole.
Igre čiji je framerate bio ograničen na 30 sličica u sekundi tako će se izvoditi i na PS5 jer bi za nešto više bila potrebna intervencija developera, a one s otključanim framerateom izvode se u stabilnih 60 sličica u sekundi. Bez ikakvog upitnika PlayStation 5 je najbolji izbor za igranje PlayStation 4 igara.
3D audio
Tempest Engine je nova audio tehnologija kojom Sony obećaje pravi 3D zvuk čak i na najobičnijim slušalicama, a kasnije bi softverskom nadogradnjom ta ista kvaliteta zvuka trebala stići i na najobičnije stereo zvučnike TV uređaja kroz koje bismo mogli bez slušalica prepoznati iz kojeg smjera u igri stižu zvukovi.
Novi 3D Pulse headset nije nam ustupljen, a sa Sonyjevim Gold headsetom nismo čuli razliku u odnosu na virtualni 7.1 surround zvuk, međutim, na najobičnijim jeftinim slušalicama od mobitela kvaliteta zvuka je osjetno bolja te ćete, iznenađujuće, moći donekle prepoznati zvukove u prostoru. Ipak, daleko je to od onoga što je Sony obećaje i barem za sada, na početku generacije, 3D audio na kvalitetnim headsetovima ne radi bitnu razliku u igrama.
Razina buke
Sony je uložio jako puno truda u svoje rješenje hlađenja, a upravo ono je glavni krivac tomu zašto je PS5 najveća gaming konzola ikada. Rezultat je praktički nečujna konzola koja se pod opterećenjem, čak i poslije 8 sati u komadu igranja Miles Moralesa ili Demon’s Soulsa, čuje tek poput PS4 Pro bez opterećenja u meniju.
Tekući metal koji umjesto obične termalne paste provodi toplinu s procesora na hladnjak garancija je da PS5 neće postati bučniji poslije nekoliko godina korištenja.
Igranje na 1080p televizoru
Jedna od glavnih značajki PlayStationa 5 je sposobnost pokretanja igara u 4K rezoluciji. Međutim, ako ne posjedujete TV takve rezolucije, PS5 se sasvim ugodno igra i na TV-u rezolucije 1080p. PS5 igre i dalje izvodi u 4K rezoluciji, a zatim se one skaliraju na vašu manju rezoluciju, što znači kako ćete i na slabijem TV-u primijetiti dodatne količine detalja. Čak i na TV-u niže rezolucije primijetili smo golemi grafički skok koji donosi nova generacija.
Razlike između Disk i Digital verzije PS5
Iako smo na test dobili samo Disk verziju PlayStationa 5, razlike u sposobnostima i performansama u odnosu na Digital verziju nema. Jedini nedostatak jeftinije Digital verzije je izostanak Blu-Ray pokretača.
Digital verzija PS5 može pokretati samo digitalne igre kupljene u PlayStation Store trgovini, a Disk verzija može pokretati i digitalne i disk igre.
Kontroler
Službenog imena DualSense, Sony se odmaknuo od DualShock imena koji krasi PlayStation kontrolere još od 1997. Razlog tomu su dosad neviđene promjene za PlayStation kontrolere. Haptička vibracija i adaptivni triggeri toliko su značajne promjene da su zaslužile vlastito ime kontrolera.
Kako leži u ruci?
Iako 70 grama teži, DualSense se osjeća lakšim od PS4 kontrolera. Težina je bolje raspoređena. Malo veći od prethodnika, DualSense lijepo leži u rukama, a oštriji bridovi unutarnje strane drški kontrolera zahvat čine boljim.
Veliko LED osvjetljenje s poleđine kontrolera prebačeno je oko touchpada te više nije nametljivo kao ranije. Čitava površina kontrolera prekrivena je mat plastikom koja se jako dobro osjeća pod prstima, a dojam, barem vizualno, pojačavaju otisnuti tradicionalni PlayStation mikro-simboli koje golim okom možda nećete primijetiti.
D-pad tipke su preciznije, akcijske tipke imaju kvalitetan hod kao i ranije, a palice su slične visine te su omeđene naočigled kvalitetnijom teksturom od one na prethodnom kontroleru.
Haptička vibracija i adaptivni okidači
Haptička vibracija je u kombinaciji s adaptivnim okidačima dobrodošla novost koju bismo ocijenili značajnijom čak i od grafičkog skoka.
Vibracija je sada preciznija i moguće je pod prstima približiti nebrojeno različitih podražaja. U igri poput Astro’s Playrooma, pomoću vibracije točno možete osjetiti kojom površinom hodate, a koliko daleko je otišao Sony najbolje prikazuje vjerno preneseno klizanje na ledu – doslovno osjetite klizanje i urezivanje obje klizaljke u led. Nažalost, radi se o mogućnosti koju je nemoguće u potpunosti prenijeti riječima već ju trebate osjetiti sami.
Adaptivni triggeri dodali su otpor u R2 i L2 tipke. U igri poput Marvel’s Spider-Man: Miles Moralesa osjetite zatezanje mreže dok se njišete po gradu, a u Demon’s Soulsu iznimno uvjerljivo osjetite udar protivničkog oružja u štit.
Više o tome kako smo osjećali haptičku vibraciju i adaptivne okidače pročitajte ovdje ili pogledajte ovdje.
Ugrađeni mikrofon i zvučnik
Kod DualSense kontrolera svoju premijeru doživio je ugrađeni mikrofon koji je iznenađujuće dobar. Kolege u party chatu će vas dobro čuti, a za to je zaslužan i dodatan mikrofon kojem je funkcija uklanjanje pozadinske buke što i radi jako dobro.
Zvučnik je kvalitetniji od onoga na PS4 kontroleru. Zvuk je bogatiji, a iako ga developeri i dalje neće koristiti koliko bi to možda želio Sony, on je u praksi odlično funkcionirao u Astro’s Playroomu gdje je asistirao haptičkoj vibraciji. Primjerice, kada trčite po blatu to ćete osjetiti kroz haptičku vibraciju, a zvučni efekt blata pojačava dojam.
Baterija
Iako nakrcan novim mogućnostima, autonomija DualSense kontrolera bolja je od DualShocka 4. Baterija traje 10 do 12 sati, ovisno koju igru igrate. Za to je najviše zaslužno povećanje kapaciteta baterije s 1000mAh na 1560mAh.
Korisničko iskustvo
Iako je donekle ostao vjeran ponašanju prijašnjih konzola, operativni sustav PlayStationa 5 je izgledom atraktivan, pristupačan i brži nego išta s čime smo se ranije susretali na konzolama.
Korisničko sučelje podijeljeno je na tri razine. Na prvoj biramo meni igara ili media aplikacija te postavke PSN računa i konzole. Druga razina donosi pregled aplikacija ili igara, a treća razina prikazuje informacije iz igara.
Glavni meni
Glavni meni na prvoj poziciji nudi PlayStation Store, devet aktualnih igara i Library sekciju gdje možete pristupiti svim igrama koje posjedujete. Mogućnost organizacije igara u mape još uvijek ne postoji. Prelaskom preko igre prikazuje se wallpaper igre, a u desnom dijelu ekrana uz sliku igre prikazane su informacije o trofejima i napretku.
Odlaskom na razinu ispod prikazuju se Activity kartice koje će vam predložiti što raditi, a pritiskom na istu igra se pokreće direktno u tu aktivnost.
PlayStation Store
PlayStation Store na PS5 je sve ono što nije na desktopu ili PS4. Brz je, pregledan i koristan. PS Store je integriran u korisničko sučelje konzole i više nije zasebna aplikacija. Igre možete filtrirati prema platformi, žanru i cijeni. Rezultati pretraživanja više ne nude ekspanzije i DLC-ove. Umjesto toga nude samo igre, a na stranici igara dalje možete pronaći sav dodatan sadržaj.
PlayStation Plus sekcija je također bolje posložena s jasno izlistanim trenutno dostupnim igrama, a zasluženo mjesto dobila je i PS Plus Collection sekcija odakle unutar sekunde i bez puno kompliciranja možete preuzeti 20 odabranih PS4 igara koje poklanja Sony.
Control Centre
U igri pritiskom na PS tipku otvara se tzv. Control Centre, poseban meni koji u dnu ekrana izlistava kategorije poput notifikacija, onih za kontrolu zvuka, mikrofona i prijatelja, activity kartica, stream mogućnosti, postavke mreže i posebnu Switcher kategoriju kroz koju možete pristupiti posljednje 3 igrane igre.
Control Centre je brz, pregledan, mogućnosti su korisne, možete ukloniti kategorije koje vas ne zanimaju, te nećete imati potrebe vraćati se u glavni meni. Sve je tu.
Library
Library kao zadnja ikona u glavnom meniju nudi pristup svim igrama koje posjedujete, a koje se odlaskom na drugu karticu mogu filtrirati ovisno o tome jesu li instalirane na PS5 ili su preuzete s PlayStation Plusa. Pritiskom na svaku od njih otvaraju se informacije poput onih iz glavnog menija.
Create sučelje
Share tipku s PS4 kontrolera na PS5 je zamijenila nova Create tipka. Unatoč novom imenu, ponašanje se nije promijenilo. Osim što je sučelje preglednije i brže, na izbor se nudi i snimanje videa duljine jednog sata u .webm ili .mp4 formatu, a budući da PS5 cijelo vrijeme u pozadini snima što igrate, uvijek možete odabrati spremanje kraćeg videa duljine 15 ili 30 sekundi.
Media Gallery nudi mogućnost bazičnog editiranja snimljenih fotografija poput izrezivanja i pisanja teksta. Snimljen i uređen sadržaj može se direktno podijeliti samo na Twitteru ili prijatelju porukom. Ne postoji jednostavan način za podijeliti snimljeni sadržaj na ostatak interneta.
Važno je napomenuti kako se sve s Create tipkom izvodu instantno. Bilo da snimate, slikate ili želite snimljeno podijeliti s prijateljem, nema zastajkivanja.
Media aplikacije
Aplikacije poput Netflixa, HBO, Youtubea, Spotifyja i drugih sada imaju vlastitu sekciju unutar gornje razine korisničkog sučelja.
Sve se izvode na način na koji to i očekujemo od njih. Brze su, responzivne, a u slučaju Spotifyja mogućnosti se protežu i na igre. Naime, dok igrate, u pozadini možete slušati glazbu s tog servisa.
Porođajni problemi
Diljem svijeta javljaju se igrači s ozbiljnijim i manje ozbiljnim problemima, a jedan od njih osjetili smo i mi. Važno je naglasiti kako su oni većinom softverske naravi i popravit će se s nekom od nadogradnji, dok je broj hardverskih problema otprilike zanemariv i u rangu je prosjeka za uređaje ovakvog tipa.
Najrašireniji problem koji je dotaknuo i nas vezan je uz Rest mod. Nakon što nastavite igrati poslije izlaska iz Rest moda, PS5 se ne ponaša dobro, odnosno igre se ponekad ruše i primorani ste isključiti konzolu. Kod nas se taj problem manifestirao tokom igranja Demon’s Soulsa. Preporuka je, dok se problem ne riješi, izbjegavati stavljanje PS5 u Rest mod.
Problem postoji i s transferom podataka s PS4 na PS5. Prijenos kabelom žičanim spajanjem dvije konzole ponekad restarta PS5 što nije dobro i može dovesti do problema s operativnim sustavom. Prijenos podataka putem eksternog diska nekim igračima uništi sve podatke na disku. Podatke s PS4 na PS5 željet ćete prenijeti putem Wi-Fi konekcije, tu novi PlayStation nije pokazivao probleme.
Neki igrači javljaju problem nasumičnog gašenja kontrolera. Problem ćete eliminirati tako što ćete, kada vam PS5 to ponudi, spojiti kontroler kabelom te nadograditi softver kontrolera.
Postoji i problem s download listom. Digitalne igre ponekad znaju zaglaviti, a igrači koje je pogodio ovaj problem javljaju kako je jedino rješenje kompletni reset konzole.
Za očekivati je kako će Sony sve navedeno riješiti nekom od budućih softverskih nadogradnji.
Zaključak
Pitanje dizajna je subjektivno pitanje, međutim, napredak po pitanju grafike, performansi, kvalitete izrade konzole, hlađenja, buke i mogućnosti kontrolera je neupitan. Kada sve to stavite pod zajednički nazivnik dobili ste paket koji apsolutno vrijedi uloženi novac.
Pozitivne stvari
- PS4 igre izvode se bolje i fluidnije, a igre poput Rainbow Six: Siegea, Borderlandsa 3, Destinyja 2, Fortnitea i drugih dobile su i grafičke nadogradnje.
- Nativne PS5 impresioniraju količinom detalja, ray-tracingom i 4K rezolucijom.
- PS5 se odlično igra i na TV-u 1080p rezolucije. Čak i na toj rezoluciji primijeti se grafički skok, ray-tracing te veća količina detalja.
- Demon’s Souls kao jedna od najboljih launch igara ikad i Marvel’s Spider-Man zadovoljit će ozbiljnije igrače, a Sackboy: A Big Adventure zabavit će ležernije i one najmlađe. Sonyjevu postavu ekskluzivnih igara zaokružio je besplatni Astro’s Playroom koji je ponudio sate kvalitetne zabave i otkrivanja mogućnosti novog kontrolera. Relativno mlaku ponudu Sonyjevih igara nadopunio je čitav niz multiplatform hitova poput Assassin’s Creed: Valhalle, Godfalla, Watch Dogs: Legiona, Dirta 5, Observer: System Reduxa i tisuće drugih PS4 igara. Eliminiran je problem koji se protezao kroz startove prethodnih generacija konzola – nedostatak igara. S PlayStationom 5 na raspolaganju je na tisuće igara.
- DualSense kontroler napravio je pravu malu revoluciju, a kada osjetite haptičku vibraciju i adaptivne triggere teško se vratiti na staro. Osjetan je i napredak u ergonomiji te možemo zaključiti kako je čitava izvedba kontrolera možda i najznačajniji napredak PlayStationa 5.
- Brzina. Oduševljava mogućnost prebačaja iz igre u igru u tek 7-10 sekunda sekunda. Čak i kada smo bili u stisci s vremenom, odlučili bismo to ograničeno vrijeme potrošiti na PS5. Nema više gubljenja vremena u loading ekranima, oni su eliminirani.
- Sučelje. Zahvaljujući brzom SSD-u i poboljšanoj RAM memoriji, sučelje je brzo i fluidno, a sve je bolje posloženo i preglednije.
- Buka. Više je nema. PS5 je iznimno tiha konzola, skoro pa nečujna, čak i pod velikim opterećenjem, a zahvaljujući boljoj izradi to će ostati i u budućnosti.
Negativne stvari
- Samo 667GB slobodnog prostora nakon nekog vremena postat će ozbiljan problem, a jednom kada proširiva memorija postane dostupna, bit će jako skupa.
- Nije moguće spremati PS5 igre na vanjske USB diskove.
- Nisu podržani monitori 1440p rezolucije, a Sony je obećao razmotriti tu mogućnost ako bude dovoljno zainteresiranih igrača.
- Bijeli kontroler specifične teksture se brzo uprlja znojem ako puno igrate.
- Glomazan dizajn, PlayStation 5 će neki teško ugurati u svoje police.
- Relativno slaba postava ekskluzivnih igara čije perjanice su remake PS3 igre i nadogradnja PS4 igre. Osim Demon’s Soulsa, ne postoji igra koju ne možete igrati i na PS4.
- Povećanje cijena igara. Zasad su više cijene igara potvrdili tek Sony i Take-Two, a uskoro se očekuju i drugi.
- Nema mogućnosti kategorizacije igara u mape.
- Dijeljenje snimljenog sadržaja na internet je i dalje komplicirano i nepristupačno.
- Softverski problemi
Vrijedi li PlayStation 5 3849kn? Da. Apsolutno da. Ako vam nije bitno igranje igara s diskova, vrijednost Digital izdanja bez Blu-Ray čitača za 3099kn još je bolja. Činjenica je da za približno sličan novac ne možete sastaviti računalo sličnih performansi i mogućnosti, a skok na svim poljima u odnosu na prethodnu generaciju konzola opravdava uloženo.